Jak dostat amerického turistu do České republiky?

Michaela Claudino, ředitelka zahraničního zastoupení agentury CzechTourism v USA s působností pro Kanadu, vysvětluje, jací Američané létají do České republiky, co vyžadují a jakými cestami je nejlépe lze oslovit.

Spojené státy jsou je sice obrovské, ale lidí, kteří cestují mezinárodně, zase není tolik. Počet držitelů cestovních pasů sice roste, ale i tak je to jen něco málo přes 40 %. Ze zhruba 327 milionů obyvatel vycestuje mimo Spojené státy kolem 27 %, tedy nějakých 90 milionů. Z toho téměř 50 milionů vycestuje do sousedních zemí (do Mexika 37 milionů a do Kanady 14 milionů). Do Evropy vycestuje jen kolem 16 milionů – toto loňské číslo přitom znamenalo nárůst o 12 % oproti roku 2018. Jsou to většinou „affluent travellers“, tedy lidé z příjmových kategorií nad 150 000 dolarů ročně na domácnost. Do České republiky zamíří většinou až poté, co již navštívili některou z hlavních evropských destinací, jako jsou Paříž, Londýn či obecně Itálie. Pro první cestu volí toto magnety – Francie a Itálie jsou ikony a Anglie je navíc blízká Američanům jazykem.

Zahraniční zastoupení, které má celkem tři zaměstnance a vedle USA se stará ještě o Kanadu, se snaží o prezentaci České republiky jako samostatné destinace, nicméně turisté ze Spojených států většinou spojují návštěvu naší země se zeměmi sousedními – Maďarskem, Rakouskem, Německem či Polskem. Během krátké doby totiž toho chtějí vidět co nejvíc. „V této oblasti spolupracuje naše ZZ se zeměmi V4, ovšem i s jednotlivými městy, například s Mnichovem, a nyní ještě více s Berlínem,“ říká Michaela Claudino, ředitelka ZZ agentury CzechTourism v USA. Pokud jde o promo českých měst v regionech, ZZ na příští rok chystá velkou akci na podporu
Slavností svobody, tedy oslav 75. výročí osvobození Plzně Američany.

Aby turista setrval v České republice déle, je třeba mu nabídnout program. Zde se otevírají možnosti pro aktivní dovolenou, například cykloturistiku. „Populární jsou například stezky Greenways. Výhodou cykloturistiky je delší doba pobytu, podpora lokálních komunit a udržitelnost tohoto způsobu cestování. Cykloturistické výlety Američanů míří hlavně do jižních Čech nebo na jižní Moravu, například na Moravské vinné stezky,“ vysvětluje Michaela Claudino.

Je třeba počítat s tím, že Američan má na cestování málo času – za celý rok má pouze dva týdny dovolené. Průměrná délka pobytu v České republice je něco málo přes tři dny. Právě z důvodu krátké dovolené se snaží kombinovat více destinací a vidět co nejvíc věcí. Dovolenou si Američané berou většinou v létě, konkrétně v období květen až červenec, a pak v září. Do České republiky jezdí z USA více individuálních turistů (FIT) než turistů využívajících služeb cestovní kanceláře: poměr individuální vůči organizované turistice je zhruba 60:40, možná až 70:30. Organizovaně jezdí většinou baby boomers, tedy dnes už senioři, individuálně většinou mileniálové či lidé ještě mladší.

Kampaň České republiky v newyorském metru.

Kampaň České republiky v newyorském metru.

Jestliže se na zdrojový trh podíváme geograficky, pak k nám jezdí hlavně lidé z obou pobřeží, východního a západního, a vydatná je také oblast kolem Chicaga. Toto město s početnou českou komunitou je východiskem pro jeden ze směrů propagace naší země jako destinace „heritage travel“, tedy cesty za kořeny. Rozvoji turistiky z této oblasti do České republiky napomůže i nová linka společnosti American Airlines mezi Chicagem a Prahou, na níž se začne létat 8. května 2020. Poměrně hodně jezdí do České republiky mladých cestovatelů ve věku 19–28 let na výměnné školní pobyty. Je zde několik velkých touroperátorů, kteří se na segment „student travel“ zaměřují. Na vzestupu je i multigenerační cestování, typicky prarodičů s dětmi.

S kým zahraniční zastoupení za Atlantikem komunikuje? Vzhledem k počtu obyvatel, našemu rozpočtu a velikosti země je velmi obtížné plošně oslovit samotné spotřebitele, tedy potenciální turisty. Nad komunikačním kanálem B2C tudíž převažuje komunikace B2B a PR práce. Hlavními partnery jsou touroperátoři a média, a to z oblasti travel trade (odborná) i spotřebitelská média. Je třeba však poznamenat, že velká média typu Wall Street Journal nebo New York Times kvůli zachování objektivity žádné novináře na press tripy neposílají. Těm je možné pouze posílat tiskové zprávy, a tím je nasměrovat na témata a trendy.

„V poslední době jsme spolupracovali například s Delta Sky Magazine. Máme však pochopitelně bohatou databázi dalších kontaktů v médiích,“ upřesňuje Michaela Claudino. U uskutečněných press tripů je poměr mezi bloggery a klasickými médii půl na půl. Influenceři mají výhodu přesného zacílení, které běžná agentura nutně nemusí umět, protože se na svět nedívá očima svého publika. Vliv influencera se nedá měřit jen počtem followerů – důležitá je interakce, tedy zda publikum reaguje na příspěvky a komentuje je. „Zásah nemusí být za každou cenu půl milionu, stačí třicet tisíc, pokud publikum opravdu reaguje,“ upřesňuje ředitelka ZZ v USA. Zahraniční zastoupení si přitom jako kontaktního partnera vyhledávají většinou sami influenceři, spíše než aby to bylo naopak.

Kampaň České republiky v newyorském metru.

Kampaň České republiky v newyorském metru.

Velmi důležitým partnerem jsou aerolinie. „Loni jsme se účastni li zahajovacího letu American Airlines z Filadelfie a letos z Newarku (New Jersey). Inaugurační let je vždy podpořen PR aktivitami a společnou kampaní s leteckou společností. Na těchto aktivitách se podílíme spolu s Letištěm Praha, městem Praha a Středočeským krajem v rámci spolupráce TouchPoint. Nová letecká spojení jsou klíčová pro rozvoj destinace.

Američtí turisté bohužel u nás zatím zůstávají krátkou dobu a převážně v Praze (87 %), maximálně s přidaným výletem na Karlštejn nebo do Kutné Hory. Pokud jde o dopravu do případných dalších regionů mimo Prahu, Američanům se doporučuje půjčit si auto nebo jet vlakem – pro Američany je to velmi schůdný způsob dopravy.

Co by měl o americkém turistovi vědět poskytovatel služeb v České republice? „Stěžejní je kvalita služeb. Když už turista zaplatí nemalé peníze za letenku, tak zkrátka vyžaduje nejvyšší kvalitu, upozorňuje Michaela Claudino. Většina, zhruba čtyři pětiny, se ubytovává v pětihvězdičkových hotelech. Dalším důležitým faktorem je osobní přístup: Američané jsou velmi otevření a komunikativní, takže ocení zájem, otázku na to, jak se mají, či malý dárek, ovšem také zasvěcenou lokální informaci, například doporučení opravdu dobré restaurace.

Petr Bílek

 

Autor Petr Bílek (Články)


Enter the text or HTML code here

Jeden komentář

  1. Velice zajímavé! Díky!

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..