Ivoš­ ­Gajdorus: O trochu jiných mapách

Nová technologická řešení a aplikace se na nás valí ze všech stran a cestovní ruch ani v tomto nestojí stranou. U některých by ale byla škoda, aby zůstaly nepovšimnuty. O jedné takové atraktivní příležitosti pro náš obor jsme si povídali s Ivošem­ ­Gajdorusem, zakladatelem českého startupu Mapotic.

Foto: Jan Nechvíle / Vodafone Nápad roku

Můžete na úvod Mapotic představit?

Mapotic vzniká v COEX, který se zabývá přes 10 let vývojem softwaru a webových aplikací. Historicky jsme vytvořili několik mapových projektů jako www.kdesekoupat.cz nebo www.vozejkmap.cz. Protože nás mapy baví a klienti poptávali podobná řešení, řekli jsme si, že z toho uděláme produkt, který umožní každému vytvořit si svou mapu s vlastním obsahem a nabídne funkce, které zavedené mapové platformy neposkytují.

Co nabízí svým uživatelům?

Základní verze je zdarma a nabízí redakční systém pro správu vlastního obsahu v mapě. Vše je koncipováno jednoduše, aby to zvládl běžný uživatel. Body v mapě lze kategorizovat, filtrovat, přidávat videa nebo fotografie atd. Autor mapy může nechat ostatní doplňovat do mapy obsah – přidávat fotky, komentovat, hodnotit, ale i vkládat nová místa. Mapa se tak může dynamicky rozvíjet, být stále atraktivnější a může existovat mezi dalšími mapami na mapotic.com, kde ji ostatní mohou sdílet. Lze ji také vložit do vlastního webu. V prémiové verzi lze volit mapový podklad. Mapa může fungovat na libovolné doméně s vlastní značkou nebo k ní dodáme mobilní aplikaci. Připravujeme řadu dalších funkcí jako napojení na externí systémy, události v mapách, trasy a polygony apod.

Jaké výhody představuje váš produkt pro cestovní ruch, a to jak pro individuální uživatele, tak pro cestovní kanceláře? Může cestovním kancelářím nějak pomoci zvýšit prodeje?

Ano, mapy mohou skvěle sloužit i k marketingu a zvýšení prodejů. Málokdo dnes na webu čte. Na multimediální mapě si lidé představí cestu lépe než v psaném itineráři. Cestování prstem po mapě je v nás zakódováno a díky fotkám a videím si mohou lidé lépe představit zážitky, které jim cesta nabízí. Mapa by tak mohla zlákat dosud nerozhodnuté zájemce a zvýšit konverze návštěvníků webu na klienty. Další možností je využití map k vytvoření „lokálních průvodců“ po destinacích. S několika cestovními kancelářemi už spolupracujeme. Výhodou je možnost vytvořit jednu mapu pro veškeré zájezdy a vložit ji na web přímo do stránky zájezdu. Mapu lze také zamknout a dát ji klientům jako bonus s „tajnými tipy“.

Na jaké bázi chcete spolupracovat se subjekty cestovního ruchu u nás a uvažujete o expanzi do zahraničí?

Chceme pro ně být užitečnými partnery, kteří jim pomocí svého produktu a know-how pomáhají zvyšovat obraty a tržby, podobně jako např. marketingové agentury. Mapa je komunikačním a marketingovým nástrojem, který slouží i jako podpora „custom experience“. Je to způsob, jak jít klientům naproti a nabídnout jim důležité informace příjemnou formou.

Jsme na začátku, službu testujeme, klientům leckdy individuálně pomáháme i s přípravou a plněním daty. Zajímají nás reakce a konkrétní přínosy pro firmy v cestovním segmentu. Zatím testujeme v České republice a zapracováváme funkce, o které si klienti říkají. V příštím roce plánujeme produkt začít nabízet v zahraničí.

Které vaše služby jsou zdarma a které jsou či budou zpoplatněny?

Mapu si může založit každý zdarma. Zpoplatněny jsou prémiové funkce. Mezi ty hlavní patří práce s vlastní značkou, možnost mít vloženou mapu na webu bez reklamy a odkliku na Mapotic, marketingové nástroje, jako jsou statistiky, možnost komunikovat s lidmi sledujícími mapu atd.

Je cestovní ruch jediným odvětvím, kterému se věnujete a kde můžete tento produkt uplatnit?

Obecně náš systém umožňuje použití v mnoha oblastech. Velký potenciál vidíme např. v oblasti ubytovacích služeb, jako jsou hotely, ale i malí soukromí ubytovatelé. Ti mohou mapu velmi efektivně využít k představení atraktivních míst ve svém okolí. Zvýší tím svou konkurenceschopnost a zároveň nabídnou svým klientům službu navíc. Naše služby využívají i muzea či neziskovky, vznikají mapové poznávací hry atd. Ale přece jen mapy a cestování k sobě mají blízko a věříme, že služba může být užitečná třeba firmám, které ještě pracují s tištěnými brožurami nebo jejich nápady vložená Google mapa limituje.

Děkuji za rozhovor.

Lenka Neužilová

 

Enter the text or HTML code here

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..