Ivoš­ ­Gajdorus: O trochu jiných mapách

Nová technologická řešení a aplikace se na nás valí ze všech stran a cestovní ruch ani v tomto nestojí stranou. U některých by ale byla škoda, aby zůstaly nepovšimnuty. O jedné takové atraktivní příležitosti pro náš obor jsme si povídali s Ivošem­ ­Gajdorusem, zakladatelem českého startupu Mapotic.

Foto: Jan Nechvíle / Vodafone Nápad roku

Můžete na úvod Mapotic představit?

Mapotic vzniká v COEX, který se zabývá přes 10 let vývojem softwaru a webových aplikací. Historicky jsme vytvořili několik mapových projektů jako www.kdesekoupat.cz nebo www.vozejkmap.cz. Protože nás mapy baví a klienti poptávali podobná řešení, řekli jsme si, že z toho uděláme produkt, který umožní každému vytvořit si svou mapu s vlastním obsahem a nabídne funkce, které zavedené mapové platformy neposkytují.

Co nabízí svým uživatelům?

Základní verze je zdarma a nabízí redakční systém pro správu vlastního obsahu v mapě. Vše je koncipováno jednoduše, aby to zvládl běžný uživatel. Body v mapě lze kategorizovat, filtrovat, přidávat videa nebo fotografie atd. Autor mapy může nechat ostatní doplňovat do mapy obsah – přidávat fotky, komentovat, hodnotit, ale i vkládat nová místa. Mapa se tak může dynamicky rozvíjet, být stále atraktivnější a může existovat mezi dalšími mapami na mapotic.com, kde ji ostatní mohou sdílet. Lze ji také vložit do vlastního webu. V prémiové verzi lze volit mapový podklad. Mapa může fungovat na libovolné doméně s vlastní značkou nebo k ní dodáme mobilní aplikaci. Připravujeme řadu dalších funkcí jako napojení na externí systémy, události v mapách, trasy a polygony apod.

Jaké výhody představuje váš produkt pro cestovní ruch, a to jak pro individuální uživatele, tak pro cestovní kanceláře? Může cestovním kancelářím nějak pomoci zvýšit prodeje?

Ano, mapy mohou skvěle sloužit i k marketingu a zvýšení prodejů. Málokdo dnes na webu čte. Na multimediální mapě si lidé představí cestu lépe než v psaném itineráři. Cestování prstem po mapě je v nás zakódováno a díky fotkám a videím si mohou lidé lépe představit zážitky, které jim cesta nabízí. Mapa by tak mohla zlákat dosud nerozhodnuté zájemce a zvýšit konverze návštěvníků webu na klienty. Další možností je využití map k vytvoření „lokálních průvodců“ po destinacích. S několika cestovními kancelářemi už spolupracujeme. Výhodou je možnost vytvořit jednu mapu pro veškeré zájezdy a vložit ji na web přímo do stránky zájezdu. Mapu lze také zamknout a dát ji klientům jako bonus s „tajnými tipy“.

Na jaké bázi chcete spolupracovat se subjekty cestovního ruchu u nás a uvažujete o expanzi do zahraničí?

Chceme pro ně být užitečnými partnery, kteří jim pomocí svého produktu a know-how pomáhají zvyšovat obraty a tržby, podobně jako např. marketingové agentury. Mapa je komunikačním a marketingovým nástrojem, který slouží i jako podpora „custom experience“. Je to způsob, jak jít klientům naproti a nabídnout jim důležité informace příjemnou formou.

Jsme na začátku, službu testujeme, klientům leckdy individuálně pomáháme i s přípravou a plněním daty. Zajímají nás reakce a konkrétní přínosy pro firmy v cestovním segmentu. Zatím testujeme v České republice a zapracováváme funkce, o které si klienti říkají. V příštím roce plánujeme produkt začít nabízet v zahraničí.

Které vaše služby jsou zdarma a které jsou či budou zpoplatněny?

Mapu si může založit každý zdarma. Zpoplatněny jsou prémiové funkce. Mezi ty hlavní patří práce s vlastní značkou, možnost mít vloženou mapu na webu bez reklamy a odkliku na Mapotic, marketingové nástroje, jako jsou statistiky, možnost komunikovat s lidmi sledujícími mapu atd.

Je cestovní ruch jediným odvětvím, kterému se věnujete a kde můžete tento produkt uplatnit?

Obecně náš systém umožňuje použití v mnoha oblastech. Velký potenciál vidíme např. v oblasti ubytovacích služeb, jako jsou hotely, ale i malí soukromí ubytovatelé. Ti mohou mapu velmi efektivně využít k představení atraktivních míst ve svém okolí. Zvýší tím svou konkurenceschopnost a zároveň nabídnou svým klientům službu navíc. Naše služby využívají i muzea či neziskovky, vznikají mapové poznávací hry atd. Ale přece jen mapy a cestování k sobě mají blízko a věříme, že služba může být užitečná třeba firmám, které ještě pracují s tištěnými brožurami nebo jejich nápady vložená Google mapa limituje.

Děkuji za rozhovor.

Lenka Neužilová

 

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *