Inčchon – město leteckého průmyslu a nekonečných možností

Ještě před dvaceti lety se podél pobřeží na západ od jihokorejského Soulu rozkládaly bahnité mělčiny. Mělčiny, které se při každém odlivu zcela odhalovaly a ukazovaly tak místním obyvatelům, kolik místa by jejich vysušení poskytlo. A protože Korejci vždy dokáží konat pragmaticky a rychle, tohoto daru přírody promptně využili. Dnes tu tak najdete jednu z nejmodernějších čtvrtí na světě a také jedno z nejlepších světových letišť.

Foto: Lukáš Novák a Korean Air

 

První zmínky o obyvatelích v této části Koreje pocházejí již z roku 475, kdy se zdejší osídlení nazývalo Michuhol, jméno Inčchon se používá od roku 1413. V roce 1883, kdy v Inčchonu žilo okolo 5000 obyvatel, zde byl založen mezinárodní přístav. Díky neutuchajícímu námořnímu obchodu a také relativní blízkosti Soulu, který je vzdálen pouhých 40 kilometrů, se Inčchon postupně stal třetím největším městem Jižní Koreje právě po Soulu a Pusanu. Dnes je zdejší aglomerace domovem pro přibližně 3 000 000 lidí.

Nejnovější částí Inčchonu, která posledních dvacet let horečně vzniká na místě již zmíněných bahnitých mělčin je Songdo. V hypermoderní čtvrti, která je plná mrakodrapů s kancelářemi a byty, našla místo pro své působení celá řada jihokorejských firem v čele s technologickým gigantem Samsung. V Songdu tak doslova na jednom místě najdete druhou nejvyšší budovu Korejského poloostrova Northeast Asia Trade Tower (tou nejvyšší je Lotte Tower v Soulu) a rozhlehlý park s uměle vytvořenou vodní plochou, kde tráví místní rodiny víkendové dny na loďkách. Jen o kousek dál se pak u jednoho z mistrů můžete naučit korejský tradiční způsob malování ozdobných květin.

Neméně zajímavou částí Inčchonu je však také stejnojmenné hypermoderní mezinárodní letiště. Otevřeno bylo 29. března 2001 na uměle vytvořeném ostrově, který vznikl spojením dvou menších ostrůvků Yeongjong and Yongyu. Jeho úkolem bylo nahradit kapacitně nedostačující letiště Gimpo, které je na okraji Soulu a dnes slouží zejména pro domácí lety. Pouhých šestnáct let po otevření, v roce 2017, bylo inčchonské letiště již 19. nejrušnějším na světě s úctyhodným počtem 62 157 834 odbavených cestujících. Růstu však ani zdaleka není konec, protože počátkem letošního roku zde otevřeli zbrusu nový Terminál 2 určený pro aerolinie z aliance Skyteam v čele s korejským národním dopravcem Korean Air. Ani v této fázi však výstavba nekončí. Práce na rozšiřování letiště jsou naplánovány až do roku 2020, kdy by letiště mělo být schopno ročně odbavit 100 milionů cestujících, což by jej v loňských číslech pasovalo na druhé největší letiště světa.

 

Díky tomu, že jsme se do Koreje vypravili se společností Korean Air, a to na palubě jednoho z nejmodernějších letadel současnosti, Boeingu 747-8 Intercontinental, měli jsme možnost si nový terminál důkladně prohlédnout. Jeho součástí je tak kromě klasických nutností, jakými jsou restaurace všeho možného druhu, či duty free obchody, například i tzv. „kapsulový“ hotel, a to jak na straně před pasovou kontrolou, tak za ní. Pro dlouhé přestupy ideální řešení, aniž byste museli opustit letiště. Zvláštností Terminálu 2 je způsob odbavení, který nefunguje tak jako jinde, kdy má každá linka své vyhrazené přepážky, ale odbavuje se podle cestovních tříd. V zóně Economy Class se tak můžete odbavit libovolný let, pokud cestujete v turistické třídě, to samé platí pro další třídy Premium Economy, Business a First Class. Nahlédli jsme také do salonků, které jsou rozděleny podle jednotlivých cestovních tříd, či statusových karet. Cestou k nim jsme potkali také dva roboty, kteří mají za úkol navigovat (a dokonce eskortovat) pasažéry tam, kam potřebují, či monitorovat čistotu v terminálu a případně také poklidit. Poněkud překvapivou částí nového terminálu je improvizované divadelní jeviště, na kterém se v pravidelných časových intervalech představuje cestujícím korejská lidová kultura.

Jak jsme již zmínili, hlavním uživatelem nového Terminálu 2 je společnost Korean Air. Ta má v okolí letiště také dvě další velmi zajímavé budovy. Tou první je výcvikové centrum s leteckými simulátory. Ve třech obřích místnostech se zde cvičí piloti na deseti různých simulátorech, a to na letouny Airbus A330 a A380, Boeing 747 (2 simulátory), Boeing 737 (2 simulátory), Boeing 787 Dreamliner, Boeing 777 (2 simulátory) a Bombardier CS300. Na poslední dvě prázdná místa v dohledné budoucnosti přibudou simulátory pro Boeing 737MAX a Airbus A321NEO. Díky ochotě personálu a volným slotům mezi jednotlivými tréninky jsme měli možnost krátce se posadit do kokpitu vlajkové lodi Korean Air, Boeingu 747-8I, a dokonce si také vyzkoušet pilotování kanadského Bombardieru CS300.

 

Druhou nenápadnou, ale o to více fascinující budovou je testovací komora pro letecké motory, která je společným podnikem Korean Air a výrobce motorů Pratt & Whitney. Od počátku roku 2016 zde testují čtyři druhy leteckých motorů včetně těch aktuálně nejvýkonnějších GE90, jimiž jsou osazeny Boeingy 777. Po servisních prohlídkách a opravách v hangárech na inčchonském letišti sem jednotky přepraví na kamionech, zkontrolují, nasadí na speciální pylon a v uzavřené místnosti za dvojitými vraty, která připomíná obří bunkr, zkoušejí místní technici jejich funkčnost během různého zatížení. Zajímavostí je, že celá komora je tak odhlučněna, že pokud půjdete během probíhajícího testu okolo, nic prý nepoznáte. Roční kapacita komory je koncipována na 100-120 testů, v loňském roce jich zde provedli 62. Zajímavostí také je, že celé zařízení je připraveno i na testy ještě silnějších leteckých motorů, které přijdou společně s chystaným Boeingem 777X. Inu, jak jsme psali na začátku článku – Korejci jsou prostě pragmatici, kteří umějí využít nabízených příležitostí.

Pokud vás tento článek zaujal a přáli byste si zjistit o Koreji více informací, využijte stránky Korejské turistické organizace (KTO) na www.visitkorea.or.kr. Podrobné informace o letšti v Inčchonu najdete na https://www.airport.kr/ap/en/index.do a pro kompletní přehled informací a rezervační formulář aerolinky Korean Air jděte na https://www.koreanair.com/global/en.html.

 

Lukáš Novák

Autor Lukáš Novák (Články)


Enter the text or HTML code here

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..