Igor Uherčík: Když lidé dělají práci rádi, pracují daleko samostatněji a lépe

Igor Uherčík patří mezi známé tváře cestovního ruchu. Jako obchodní ředitel a spolumajitel portálů Zájezdy.cz a Zájazdy.sk má přehled o tom, kam směřuje prodej dovolených. Pro cestovní kanceláře připravuje projekt partnerských agentur a v Třebíči pomáhá rozjet „podnikatelské pískoviště“ pro podporu zaměstnání v regionu.

Igor Uherčík

Igor Uherčík

Jak jste se dostal do cestovního ruchu?

Bylo to tak trochu obráceně. Začínal jsem internetovými obchody. Některé druhy zboží se prodávaly dobře, tak jsem hledal další. V roce 2000 v podstatě nebylo možné přes internet objednat zájezdy s přesnými cenovými položkami. Tak jsme se s mým prvním společníkem vydali touto cestou a zákazníky jsme brzy našli. Z klasického garážového projektu postupně za pomoci dalších společníků vznikla jedna z největších firem v oboru.

Začínal jste s portálem Zájezdy.cz nebo Zájazdy.sk?

První byl server Nadovolenou.cz. Poté jsme se stali partnerem Sdovolena. Toto období nám pomohlo vytvořit z malé firmy velkou firmu. Později jsme koupili doménu Zájezdy.cz a postupně vytvořili samostatnou velkou firmu.

Expanze na Slovensko byl další logický krok v našem podnikání. Sice trvalo celkem dlouho, než jsme získali vhodnou doménu, ale nakonec se to podařilo. Trh na Slovensku je však mnohem menší než v Česku a bez české matky by naše Zájazdy.sk fungovat nemohly.

 Co komplikuje prodej na Slovensku?

Je tam strašně krátká sezona. U nás máme od ledna předprodej a hlavní sezona je tři až čtyři měsíce. Na Slovensku předprodej skoro neexistuje a hlavní sezona je tak měsíc a půl. Začne na konci června a skončí na začátku srpna a je po prodeji. Co neprodáte v červenci, zůstává. Jde o čtvrtinu obratu. Je to šílené.

Velmi těžko se pak řídí chod firmy. I když máte přes léto málo lidí, v zimě jich máte stále moc. Nemůžete tam nechat dva lidi v zimě, protože pak nemůžete v létě postavit celý tým na dvou lidech. Musíme si tak nechávat pět šest lidí, ke kterým na léto přibývá tak dvanáct lidí, kteří jim se vším pomáhají.

V Čechách začíná v lednu předprodej daleko lépe a v jarních měsících je stále dobrý prodej. Pak přijde léto, kdy nikdo neví co dřív, a na podzim je útlum. Útlum je ale pouze tři měsíce a je to ideální doba na vyškolení nových zaměstnanců, opravy, změny softwaru a tak.

V Česku je poměrně hodně internetových prodejců, v čem jste jiní oproti ostatním?

Dbali jsme hlavně na přesné vyjádření konkrétní nabídky. Máme přesné informace: pokoj s výhledem či bez výhledu na moře, je to za tyto příplatky… Myslím si, že máme nejlépe udělaný ceník pro prodej zájezdů. Někomu toto vyhovuje, proto se k nám zákazníci vracejí. Ale zase to je pro nás velmi náročné. Máme hodně práce se zadáváním dat, protože mnohdy má už konkurence nějakou cestovní kancelář na webu a my ji tam dát nemůžeme, protože nemáme pro nás data kompletní. Může nám to trvat i o měsíc déle. Ale myslím si, že se nám to vrací.

Dále máme oproti konkurenci osobní operátorku. To znamená, že máme klientský systém, kdy má každý zákazník jednu operátorku, která se mu trvale věnuje. A to ve chvíli, kdy se registruje na server, kdy kupuje zájezd, v momentě odjezdu nebo návratu.

Čas od času u nás zkrachuje nějaká cestovka. Lze říci, že jsou Češi při nákupu dovolené opatrnější?

Myslím si, že se naučili s tímto rizikem žít. Je důležité to, že jestli má být cestovka pojištěná a má-li klient dostat kompenzaci, tak by ji měl dostat. Pokud zákazník ví, že tu kompenzaci dostane, tak nemá až takový problém a čeká, až mu to někdo vrátí. Ale situace, kdy pojišťovny prohlašovaly, že budou vyplácet jen 20 nebo 30 % ceny zájezdu, lidem vadí. Půjdou si stěžovat na úřady a vymáhat to jinde. A to celkem právem, úřady měly zajistit, že to někdo zaplatí.

Jako agentura, když zjistíme, že cestovní kancelář nám nevrací peníze ze stornovaných zájezdů a táhne se to najednou týdny, začínáme varovat cestovku, že to nevypadá dobře. Pokud se to rozšíří do více případů, tak je přestaneme prodávat. Tím je sice ještě víc ohrozíme, ale v tomto případě má ochrana našich zákazníků přednost.

Stalo se vám to letos?

Letos zkrachovaly pouze malé CK, a tak se to dotklo u nás pouze několika zákazníků.

Jaké výhrady máte k poslední novele zákona o cestovním ruchu?

Ty výhrady, které jsme měli, se nám podařilo přes asociaci vyřešit. Byl až agresivní tlak na to, abychom zveřejňovali cestovní kanceláře, které zájezd pořádají, téměř jako jejich reklamu. To se nám ve spolupráci s dalšími agenturami podařilo změnit na logické řešení. Nebráníme se tomu, aby se zákazník včas dozvěděl, s kým jede, ale nechceme být inzertním serverem pro CK zadarmo.

Váš zákazník se dozví, s kým jede, při podpisu smlouvy?

Mnohem dříve. Již před objednáním. CK je uvedena již u ceníku daného zájezdu. Pokud se jedná o stálého zákazníka, má dokonce možnost vyhledávat podle cestovních kanceláří. Bereme to tak, že když už s námi jednou jel, tak bude věrný a pojede znovu. A umožníme mu bonus navíc.

Můžete srovnat letošní sezonu s minulým rokem?

V minulém roce a hlavně v letošním byly CK již opatrnější v množství nabízených kapacit. Tím došlo k poměrně značnému zúžení nabídky Last Minute. Zákazníci zúžení výběru Last Minute pocítili již v loňském roce, a tak nakupovali více First Minute. Tato kombinace změn v chování CK i zákazníků znamenala, že v červenci a srpnu se již dalo koupit velmi omezené množství Last Minute, s omezeným výběrem destinací a hotelů a navíc za vysoké ceny. Do budoucna to znamená, že další zákazníci budou nakupovat First Minute, aby měli dostatečný výběr.

Bohužel, ale ani to není garance, že pojedou do vybraného hotelu. Velký růst trhu se zájezdy zejména v Rusku znamená, že na konečnou kapacitu známých destinací je více zákazníků než kdy předtím. Zákazníci z Ruska jsou ochotni mnohdy zaplatit více než z Evropy. Dostávají tak přednost a hotel i bez varování zruší pobyt třeba českým zákazníkům. CK má pak velké starosti ve vyprodané destinaci zajistit zákazníkům služby. Snad se tento trend nebude zhoršovat.

Máte nějaké další novinky pro zákazníky?

Chceme rozšířit nabídku parkování i na letišti v Brně, Ostravě a Bratislavě. Dále chceme zrychlit vyhledávání na serveru. Stále pracujeme na zlepšování našich recenzí a informací o hotelech a destinacích.

A novinky pro cestovní kanceláře?

Brzy zahájíme projekt partnerských agentur. Chceme být technickým a ekonomickým prostředníkem mezi kamennými prodejci a CK. Dobře vytvořený systém bude pro agenturu znamenat úsporu času s administrativou a více času na zákazníky a tím více spokojených zákazníků. Pro CK bude tento systém znamenat výrazné rozšíření prodejců, které CK není schopna všechny oslovit se svým produktem.

Jaké jsou Vaše osobní plány do budoucna?

Jako předseda představenstva Okresní hospodářské komory v Třebíči se snažím v okrese vylepšit situaci s podnikáním. To samozřejmě může snížit poměrně vysokou nezaměstnanost a celý okres může být bohatší. Dá se říci, že všemi politiky propagovaná podpora podnikání je v zuboženém stavu, tak se pokoušíme vytvářet něco jako „podnikatelské pískoviště“. Pískoviště proto, aby si začínající podnikatel mohl skutečně „hrát“ se svojí novou firmou a vhodný systém mu hlídal, co vše je potřeba kromě samotného projektu ve firmě dělat – účetnictví, financování, ochranu práv a další. V současné době vybudovat a udržet firmu v chodu je velmi náročné a systém by začínajícím pomáhal.

Na co jste nejvíc pyšný v podnikání? Co se vám podle vás povedlo?

Myslím si, že se mi daří být na zákazníky, na spolupracující firmy a na zaměstnance hodný a příjemný. Postupně získávám hodně známých, až kamarádů v byznysu. Mám se všemi vřelejší a upřímnější vztahy, než má třeba konkurence.

Vždycky se vám projeví vaše povaha do řízení firmy. Někomu nevadí, že mu lidé chodí do práce ve stresu. U nás je to jiné. Možná nemáme takový výkon a zisk, ale chodíme do práce rádi. Fluktuace ve firmě v podstatě není. Myslím, že máme nakonec ten prodej úspěšnější a přitom nemusíme být ani na zákazníky, ani na zaměstnance, ani na partnery agresivní. Když lidé dělají práci rádi, pracují daleko samostatněji a snaží se ukázat to nejlepší, co je v nich.

Děkuji za rozhovor.

Igor Uherčík

Igor Uherčík

Ing. Igor Uherčík se narodil dne 13.10.1963
Firmu založil roku 2001.
Mezi jeho zájmy patří hledání nových výzev v podnikání.

 

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *