Hynek Špinar: Bojujme s inflací kvality

Současná dynamická doba a rozmach technologií má obrovský vliv na všechny obory podnikání. Zamyslíme-li se nad novými možnostmi, které nám především internet přináší, nacházíme veskrze zlepšení kvality našeho života. Jak je tomu v oblasti cestovního ruchu a prodeje zájezdů? O tom, že internet způsobil revoluci, není třeba diskutovat. Ale kam tento vývoj směřuje? Kdo z něj profituje a kdo naopak tratí?

Hynek Špinar

Hynek Špinar

V poslední době se stále častěji setkáváme se zajímavým jevem. I někteří naši dlouhodobí a věrní klienti, kteří s námi cestují za luxusní exotikou dlouhá léta, mají pocit, že musejí šetřit. Ale není to z důvodu, že by je k tomu snad dohnala finanční krize a přestalo se dařit jejich podnikání. Zjišťujeme, že podléhají mediální masáži slevových portálů a internetových agregátorů, ač k tomu nemají jediný rozumný důvod. Touroperátor, který zájezd vytvoří, je pod několikerým tlakem na cenu. V rámci prodejního řetězce je pod tlakem na provizi od agentur, zejména internetových. A samozřejmě také od klienta, argumentujícího tím, že „on má slevu všude“.

Každá kvalita má svoji cenu. Všichni víme, jaké jsou v cestovním ruchu marže. Je tudíž logické, že nabízet slevy v desítkách procent je dlouhodobě neudržitelné. Tedy pokud nedopustíme ústup od kvality produktu a služeb. Bohužel vidíme, že se to hojně děje. Jsme svědky toho, že se vytvářejí produkty primárně pro slevové portály. Vynořila se řada „výhodných“ zájezdů, které mají ořezané služby na minimum. To bohužel internetovým agregátorům nevadí, protože jejich způsob prodeje do značné míry eliminuje možnosti, jak kvalitu služby ověřit předem. Jsme tak svědky inflace kvality napříč celým trhem, u všech typů produktů.

Vrátím se zpět k otázce, kdo profituje a kdo tratí? Nejsmutnější je, že tratí klient, který je zahlcen nabídkami, mezi nimiž je kvality a profesionality jako šafránu. Po zkušenosti s netransparentní nabídkou a nevalnou úrovní služeb se příště možná rozhodne cestovat individuálně. Tím bude ztrácet celý trh. Kdo v této situaci profituje, je zřejmé. Vývoj nelze zastavit a přežijí jen ti, kdo se dokážou na novou situaci adaptovat. Pokud ovšem budeme akceptovat tlak na ceny na všech úrovních, který je především tlakem na kvalitu, nebudou mít agentury za čas co prodávat. Protože tady bude minimum touroperátorů, kteří budou ochotni vytvářet produkt, ale přitom jejich odměna po odečtení provizí a slev bude mizivá.

Jsem ovšem optimista, věřím v kvalitu a v to, že má smysl z ní „neslevovat“. (Čeština umí krásně vystihnout podstatu věcí.) Klient nakonec kvalitu dokáže posoudit a rozhodne se pro ni. Stejně tak agentury budou rády, že mají v nabídce i kvalitní produkt.

Ing. Hynek Špinar

Ředitel marketingu ESO travel

zástupce AČCKA v ECTAA (European Travel Agents‘ and Tour Operators‘ Associations)

 

komentáře 2

  1. Karolína M. says:

    Mám podobně smíšené pocity i v obchodě s potravinami. Všude v ochodech na nás z regálu útočí nápisy sleva, zlevněno, nejnižší cena…a člověk, který chce čerstvé, neomačkané, nenahnilé ovoce musí dlouho vybírat…nejhorší je pak čtení miniaturních nápisů složení některých výrobků.

    Souhlasím s Vámi. Neslevovat z kvality!

  2. Nebude tratit celý trh, naopak, některé části trhu vydělají. Při ústupu z kvality a logickému přesunu z organizovaných zájezdů k individuálnímu cestování vydělají místní ubytovatelé (na úkor hotelů), prodavači jídla na ulicích a místní restaurace (na úkor hotelových) a místní průvodci (na úkor delegátů). A přesto je to hra s nenulovým součtem. Klient vynaloží mnohem více energie, více riskuje, ale více si užije a v zážitcích dostane mnohem více autenticity. A .. pravda… ušetří.

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *