Hodnocení hotelů – není hvězda jako hvězda

Partnerský článek

V současnosti neexistuje jednotný klasifikační systém pro hodnocení hotelů, které se liší doslova stát od státu. Situaci, alespoň částečně, řeší oficiální certifikace hotelů. Ta je ovšem v ČR dobrovolná. A tak velmi často dochází k zajímavým paradoxům. Například hotel, který by za normálních okolností dosáhl horko těžko na tři hvězdičky, jich může mít rázem pět.

Foto: Shutterstock

Sedm statečných

Od roku 2010 u nás funguje oficiální jednotná klasifikace ubytovacích zařízení na základě členství v Hotelstars Union, kterou založilo 7 hotelových asociací evropských zemí včetně té naší. Klasifikace vychází z živnostenského zákona a k tomu příslušející normy, která má ovšem pouze doporučující charakter, nikoli obecnou závaznost. Právě na základě ní vznikla unie Hotelstars, která uděluje certifikaci hotelům, u nichž lze s jistotou říci, že jsou s touto normou v souladu. Ze zákona musí být každý hotel u nás označen kategorií a třídou, nikdo ovšem nekontroluje, zda tomu také odpovídá realita. Aktuálně má unie Hotelstars 16 členů – evropských zemí, jejich seznam a informace o klasifikaci najdete na www.hotelstars.cz.

„Chybí zde informovanost mezi veřejností o skutečnosti, že větší část hotelů a penzionů v ČR tuto normu nedodržuje, není certifikovaným zařízením a počet hvězd si uděluje výhradně dle vlastního uvážení. V důsledku toho dochází k pokřivení vnímání trhu a dezinformování veřejnosti,“ uvádí Klára Hájková z Asociace hotelů a restaurací ČR. Oficiální klasifikace ubytovacích zařízení Hotelstars je jediným systémem v ČR, který umožní zařízením odlišit se od konkurence a garantovat jejich služby zákazníkům. Tento harmonizovaný evropský hotelový klasifikační systém plně podporovaný Evropskou komisí představuje systém vytvořený zdola, samotnými zástupci oboru, bez direktiv, na základě rozsáhlých průzkumů potřeb celoevropského trhu. Hotelstars Union významně přispívá k udržitelnosti konkurenceschopnosti evropského cestovního ruchu a jeho prioritou je systém nadále rozvíjet,“ dodává.

 

Klasifikační systém v praxi

Na samotnou certifikaci dohlíží klasifikační komise složená ze zástupců Asociace hotelů a restaurací ČR, z nichž alespoň jeden je zároveň zástupcem některého z pětihvězdičkových hotelů, dále ze zástupců Sdružení českých spotřebitelů, agentury CzechTourism, Úřadu pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví a ze zástupce Ministerstva pro místní rozvoj ČR.

Certifikáty přidělené komisí je potřeba vždy jednou za pět let obnovit. Kromě certifikátu je přidělován i tzv. Klasifikační znak neboli samolepka, která nese odpovídající počet hvězdiček. Získání certifikátu a klasifikačního znaku Hotelstars přitom není podmíněno členstvím v Asociaci hotelů a restaurací ČR.

Erika Daňková, Klára Hájková

 

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.