Evropané a dovolená: doma je doma

Evropané rádi tráví dovolenou ve své vlastní zemi. Z nového průzkumu vyplývá, že bezmála polovina občanů EU vloni při dovolené „zůstala doma“. Ptáme se cestovních kanceláří, zda praxe u nás tento trend potvrzuje.

Zdroj: CzechTourism

Zdroj: CzechTourism

Vlastní země je zdaleka nejoblíbenější destinací Evropanů – téměř polovina (47 %) z těch, kteří si vloni dopřáli dovolenou, se v loňském roce rozhodla strávit ji „doma“. 31 % z nich vyrazilo podle nové studie do jiné země Evropské unie a zhruba pětina (19 %) vyrazila za hranice Evropy.

Za „dovolenou“ se pro potřeby rozsáhlého průzkumu provedeného EU považoval pobyt s nejméně čtyřmi po sobě jdoucími přenocováními. Pokud se započítají i kratší „odpočinky“, číslo domácích dovolených ještě vzroste na 68 % (čísla se vztahují k těm, kteří vloni vůbec na nějakou dovolenou vyrazili, tedy k 69 % respondentů v rámci EU).

Občané ČR se svými dovolenkovými preferencemi blíží průměru EU – domácí dovolenou vloni zvolilo 45 %. Zároveň však téměř polovina Čechů (49 %) vyrazila i na nejméně čtyřdenní dovolenou po zemích Evropské unie, 32 % z nich vyrazilo i za hranice EU (tedy například i do Chorvatska). „Řada klientů preferuje jako hlavní dovolenou pobyt v zahraničí a doplňkově volí krátkodobý pobyt v tuzemsku,“ shrnuje zkušenosti s českými klienty Jana Odložilíková, ředitelka DCR CK Čedok.

Průzkum proběhl ve všech 27 členských zemích Evropské unie letos v lednu v rámci dlouhodobého sledování postojů Evropanů k turistice (Attitudes of Europeans toward Tourism).

Zdroj: CzechTourism

Zdroj: CzechTourism

Zatímco v mnoha směrech tato čísla potvrzují dlouhodobé trendy, ze srovnání s předloňským rokem lze vyčíst řadu dílčích „mikrotrendů“ – předloni například Čechů „zůstalo“ doma o devět procent více než vloni. Tento trend potvrzuje i Petr Krč, obchodní a produkční ředitel cestovní kanceláře ATIS, ale zároveň dodává, že čísla nemusejí přesně popisovat daný stav: „Poklesl jen počet klientů, kteří cestují v tuzemsku přes cestovní kanceláře. Se vzrůstajícím černým a šedým cestováním, kdy ubytovatelé nevykazují reálné počty hostů, jsou statistická čísla nepřesná.“

Mezi jednotlivými zeměmi EU pochopitelně existují významné rozdíly, z nichž lze vyčíst mnohé o „oblíbeném“ chování jednotlivých národů. Například Řekové byli v loňském roce „rekordmany“ v oblíbenosti domácích dovolených: 87 % z nich tak trávilo své volné dny. Hodně oblíbené jsou domácí pobyty i u Italů a Bulharů (kolem 80 %).

„Pokud se na výsledky podíváme ještě z jiného pohledu, zjistíme, že 88 % procent občanů EU vloni na nejméně čtyřdenní dovolenou zůstalo v EU, ať už ve své, nebo jiné členské zemi,“ uvádějí autoři studie.

jr

 

Nejoblíbenější destinace Evropanů v roce 2012:

Číslo udává procento dotázaných v rámci EU, kteří vloni pobývali na dovolené v dané zemi

Španělsko

10 %

Francie

8 %

Itálie

8 %

Německo

5 %

Rakousko

4 %

Chorvatsko

3 %

Řecko

3 %

Velká Británie

3 %

 

V souvislosti s daty z uveřejněného průzkumu jsme oslovili zástupce našich cestovních kanceláří, které se výrazným způsobem zabývají domácím cestovním ruchem, abychom zjistili nejnovější trendy.

     Anketní otázky:

1.   Co bylo podle Vašeho názoru důvodem ke snížení počtu tuzemských dovolených?

2.  Jaké věkové kategorie je převážná většina klientů Vašich tuzemských zájezdů a co děláte pro to, abyste přilákali více mladých lidí?

3.Pokud by Vám pohádková zlatá rybka nabídla splnění jednoho přání, které by Vám zjednodušilo podnikání, co byste si vybral/a?

Mgr. Pavlína Pešová

yield manager, FIRO-tour, a. s.

03-03

1 Prodeje tuzemské dovolené se nám meziročně drží na stejných počtech. Zhruba polovinu prodaných tuzemských zájezdů představují letní týdenní pobyty, druhou polovinu pak víkendové a krátké pobyty v průběhu celého roku. Je však třeba dodat, že v našich prodejích jednoznačně převažují zájezdy zahraniční, tuzemské pobyty jsou spíše doplňkem. Porovnáme-li ceny a nabídku tuzemských služeb a služeb v destinacích dostupných vlastním autem a jejich výhodu moře, není divu, že v případě zejména letní dovolené s vlastní dopravou Češi upřednostňují pobyt u moře.

2 Věkové zastoupení klientely našich tuzemských pobytů je hodně široké. Našimi klienty jsou jak rodiny s dětmi, tak dvojice nejrůznějšího věku i senioři. Nelze stanovit jednu dominantní skupinu, rozložení těchto uvedených tří je cca rovnoměrné. Pokud se bavíme o vyloženě mladé klientele kolem 20 let, nemyslím, že by tuto mohla výrazně oslovit nabídka kterékoliv klasické cestovní kanceláře.

3 Pro podnikání je důležité, když pracujete s daty, informacemi a čísly, na která se můžete spolehnout. V cestovním ruchu, zejména tom výjezdovém, jsme za 24 let praxe zvyklí reagovat na náhlé změny, na mimořádné události aj. Takže nejvíce bychom uvítali změnu v tom moci se spolehnout na jednoznačná a včasná pravidla.

Michal Moravec

ředitel B&K Tour

1 Segment chat a chalup, na který se naše cestovní kancelář specializuje, je stabilní. Meziročně opět registrujeme mírný nárůst prodeje. Obecně ale lze potvrdit, že pokles zájmu o tuzemskou dovolenou existuje. Někteří klienti prostě šetří a nikam nejezdí.

2 Neexistuje věková kategorie, pro kterou by byla tuzemská dovolená typická a která by tvořila většinu třeba i naší klientely.

3 Absolutní sen je podpora domácího cestovního ruchu snížením DPH u pobytů v tuzemsku. V roce 1995, kdy jsem jako čerstvý absolvent nastupoval do B&K Touru, tak byla sazba pro tuzemské ubytování dnes již neuvěřitelných 5 %…

Petr Krč

obchodní a produkční ředitel ATIS, a. s.

03-04

1 Zjištění koresponduje s našimi zkušenostmi. Řekl bych však, že poklesl jen počet klientů, kteří cestují v tuzemsku přes CK. Evidujeme velký nárůst černého a šedého cestování. Tzn., že si klient vybere dovolenou v katalogu CK a na pobyt jede přímo do hotelu či penzionu. Zde také platí. Proč ho někteří ubytovatelé nevykážou v knize hostů, je jasné. Pak jsou statistická čísla taková, jaká jsou.

2 Cílovou skupinou CK ATIS jsou v cca 50 % klienti od 50 let výše. Pro ně máme nastavenou produktovou skupinu Dovovolená pro zralý věk s množstvím výhod. Obdobné je to u našeho dalšího produktu Dovolená s dětmi. Ti tvoří druhou polovinu naší klientely. Pro udržení těchto skupin vytváříme další produktové modifikace. Mladí lidé – bez dětí – služeb CK pro tuzemskou dovolenou moc nevyužívají.

3 Jednoznačně kriminalizace černého podnikání, sjednocení podmínek podnikání, tzn. všichni podle zákona č. 159, nebo nikdo, a aby ubytovatelé poskytovali CK stejně zvýhodněný produkt, jako ho poskytují slevovým portálům.

Ing. Jan Kučera

Czech holidays – cestovní kancelář, s. r. o.

1 Naše CK se specializuje na lázeňské a wellness pobyty. Trend sníženého zájmu v r. 2012 o náš produkt můžeme potvrdit a zdůvodnit tím (což nevylučuje snížení v celkovém domácím cestovním ruchu), že někteří z našich klientů zřejmě přešli na nabídky různých slevových portálů, neboť rozhodným faktorem se stala cena, nikoliv kvalita.

2 Naši klienti jsou ponejvíce ve věkové hranici 35–55 let, což odpovídá charakteru naší nabídky. I 19letá maturantka je naším potenciálním klientem, neboť stres prožitý v závěru studia si zasluhuje wellness a relax. Tuto klientelu se nám nedaří získat, ani o to neusilujeme, neboť hledá jiný relax, než který nabízíme.

3 Na pohádky nevěřím, ale pokud bych v sobě našel tu sílu si to představit, tak by to bylo odbourání neskutečné byrokracie, zvláště pak ve schvalovacím řízení pro různé podnikatelské aktivity.

Jana Odložilíková

ředitelka SBU DCR Čedok, a. s.

03-05

1Domnívám se, že zájem o tuzemskou dovolenou je stále stejný, v některých obdobích a lokalitách se naopak zvyšuje. Mění se ale délka pobytu. Dříve byla standardní délka minimálně týden, v dnešní době roste podíl na 4 až 5 nocí. Řada klientů preferuje jako hlavní dovolenou pobyt v zahraničí a pak doplňkově volí krátkodobý pobyt v tuzemsku.

2 Kromě rodin s dětmi jsou významnou skupinou senioři. Každý rok jejich zájem roste. Tito klienti rádi poznávají nová místa, proto se snažíme, abychom každý rok naši nabídku rozšiřovali o další atraktivní lokality a ubytovací střediska, kde mohou čerpat výhodné seniorské slevy. Mladí lidé mají zájem jednak o lyžování, ale stále roste jejich zájem i o relaxační a lázeňské pobyty. Proto pro ně připravujeme – kromě klasických léčebných pobytů – víkendové a krátkodobé pobyty v lázeňských městech, kde kromě ubytování a stravování mají na výběr řadu relaxačních a wellness programů.

3 Po pravdě řečeno, vzhledem k mé dlouholeté praxi v domácím cestovním ruchu by mě asi hned tak nic nepřekvapilo. Samozřejmě se setkáváme se spoustou komplikací, ale nejdůležitější jsou pro mě moji spolupracovníci, se kterými jsme vždy každý problém vyřešili. Proto bych si přála, abych měla stále kolem sebe kolegy a partnery, na které se mohu spolehnout.


Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *