EU: Cestující nebudou chránění při úpadku letecké společnosti

Evropská komise rozhodla, že cestující jen se zakoupenou samostatnou letenkou (tzv. Fly-only ticket), nebudou ani nadále chráněni v případě úpadku letecké společnosti. Informoval o tom Roman Škrabánek, prezident Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA).

Ilustrační foto Foto: Lucie Poštolková

Ilustrační foto Foto: Lucie Poštolková

Ačkoliv za poslední desetiletí zkrachovalo v EU více než sto leteckých společností a bylo poškozeno na dva miliony cestujících, což představuje  0,07% z celkového počtu cestujících, Evropská komise momentálně nepřistoupí k legislativní iniciativě, která by vedla k zavedení povinného mechanismu zajišťujícího ochranu cestujících se samostatnou letenkou v případě úpadku letecké společnosti. A to i přestože byla vyzvána Evropským parlamentem, aby situaci upravila.

Nadále tak zůstane rozdíl v úrovni ochrany spotřebitele v případě individuálních cest se samostatnou letenkou, kde neexistuje žádná cílení ochrana pro repatriaci a navrácení finančních prostředků. V případě letecké přepravy v rámci zakoupeného zájezdu od cestovní kanceláře, kdy cestující požívá vysoké ochrany spotřebitele vyplývající ze směrnice o zájezdech. Zákazník cestovní kanceláře je v případě úpadku letecké společnosti chráněn v rámci odpovědnosti CK za své dodavatele služeb a v případě úpadku cestovní kanceláře je chráněn zákonným pojištěním CK proti úpadku.

Evropská komise vydala sdělení Evropskému Parlamentu a Radě, ve kterém zdůvodnila své rozhodnutí s ohledem na údajně nesnadnou situaci v leteckém průmyslu, pro který by nová evropská legislativa znamenala příliš velkou zátěž.

Evropská asociace ECTAA a AČCKA v rámci revize evropského nařízení o právech cestujících v letecké přepravě plně podporovaly a iniciovaly zavedení povinného mechanismu ochrany cestujících v letecké dopravě v případě úpadku leteckých společností, a to buď zavedením povinného zajištění leteckých společností proti úpadku (obdobně jako je tomu u cestovních kanceláří) nebo zavedením povinnosti leteckých společností nabídnout v okamžiku rezervace letu sjednání opčního pojištění pro případ úpadku letecké společnosti, kdy by se sám cestující rozhodl, zda toto pojištění využije a bude tak v případě úpadku letecké společnosti ochráněn.

 

Evropská komise vydala několik doporučení pro následující období

*  národní orgány příslušné pro prosazování nařízení o provozování leteckých služeb by měly důsledně monitorovat finanční situaci leteckých přepravců a koordinovaně postupovat při pozastavení oprávnění k provozování činnosti s cílem minimalizovat dopad na spotřebitele

* vyjednat dohodu s evropskými asociacemi leteckých přepravců, aby letecké společnosti poskytovaly při repatriaci klientů zkrachovalé letecké společnosti tzv. záchranné tarify („rescue fares“), kdy by klient hradil jen nezbytné minimum

* vyjednat dohodu s evropskými asociacemi letišť, aby letiště poskytovaly při repatriaci klientů zkrachovalé letecké společnosti snížené letištní poplatky

* širší dostupnost pojistných produktů zahrnujících pojištění cestujících pro případ úpadku letecké společnosti

* nákup samostatných letenek prostřednictvím akreditovaných IATA prodejců

* platba letenek kreditními kartami (některé banky refundují úhradu v případě, že zaplacená služba nebyla poskytnuta)


Evropská komise v roce 2015 znovu vyhodnotí situaci a zváží další postup a případnou legislativní iniciativu vedoucí k zavedení cílené ochrany cestujících.

Vzhledem k tomu, že doporučení EK lze považovat za málo efektivní, bude naše Asociace nadále usilovat, aby byl v budoucnu přijat povinný mechanismus, který povede ke zvýšené ochraně cestujících v případě úpadku letecké společnosti,“ dodal Roman Škrabánek.

lp

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *