Dohoda s Marokem posílí cestovní ruch

Ministr pro místní rozvoj Kamil Jankovský a ministr pro cestovní ruch a řemesla Marockého království Lahcen Hahddad podepsali 5. března dohodu o spolupráci.

Lahcen Hahddad Foto: MMR ČR

Lahcen Hahddad Foto: MMR ČR

„Sjednání a podepsání Dohody o vzájemné spolupráci v oblasti cestovního ruchu je základním předpokladem k navázání užší spolupráce mezi našimi zeměmi,“ zdůraznil v úvodu podpisového aktu ministr Kamil Jankovský. Zároveň poukázal na důležitost cestovního ruchu v budování lepší spolupráce mezi zeměmi: „Cestovní ruch umožňuje různým národům vzájemné poznávání, bližší poznání je pak cestou k hlubší spolupráci v dalších oblastech.“

Dohoda stanoví podmínky, za kterých by se spolupráce v oblasti cestovního ruchu měla uskutečňovat. Jednotlivá ustanovení textu podporují propagaci cestovního ruchu mezi oběma zeměmi, výměnu informací a statistik v cestovním ruchu, oboustrannou účast na veletrzích cestovního ruchu a společnou koordinaci při mezinárodních akcích. Podepsaná dohoda také podporuje rozvoj spolupráce v oblasti odborných školení a výměnu odborníků z oblasti cestovního ruchu.

Pro marocké turisty je v České republice atraktivní nabídka lázeňských pobytů. Chceme jim však nabídnout návštěvu a poznávání našich krásných krajů, historických památek a přírodních úkazů, z nichž některé jsou zapsány na seznamu světového dědictví UNESCO, uvedl ministr Jankovský.

Předpokládá se, že ze strany českých turistů bude i nadále převládat organizovaný skupinový cestovní ruch, zaměřený na přímořské pobyty, poznávání přírody a místní kultury. V České republice je celá řada velkých turistických společností, které mají Maroko jako jednu ze svých významných destinací. V posledních letech byl díky tomu zaznamenán zvýšený počet cest a pobytů českých turistů právě v Maroku.

Vision 2020

V roce 2011 představilo marocké ministerstvo turistiky pro další dekádu novou strategii incomingového cestovního ruchu „Vision 2020“ s cílem zařadit Maroko mezi prvních 20 světových turistických destinací. Hlavními cíli je navýšit ubytovací kapacity o 200 000 lůžek, zdvojnásobit počet turistů a vytvořit až 470 000 pracovních míst v odvětví. Pro realizaci stanovených cílů byl vytvořen Marocký fond pro turistický rozvoj (Fonds Marocain pour le Developpement Touristique), jenž má s rozpočtem 15 mld. MAD podporovat investice do sektoru. Rovněž byly k realizaci strategie podepsány smlouvy o investicích s bahrajnskými, katarskými, kuvajtskými a emirátskými společnostmi.

Statistiky marockého incomingu

Marocký incomingový cestovní ruch je dominantně koncentrován do dvou hlavních středisek – Marrákeše (cca třetina z celkového počtu strávených nocí) a Agadiru (čtvrtina z téhož počtu). Dále jsou turisté ve větší míře ubytováváni i v Casablance, Tangeru, Fezu a Rabatu. Nově se rozvíjí severomarocká středomořská oblast Oujda-Saidia. Hlavní klientelu marockého cestovního ruchu tvoří Maročané žijící v zahraničí (cca 45 % turistů v roce 2012), kteří tradičně přijíždí zejména v letních měsících, následovaní francouzskými turisty (35 %). Vysoký počet turistů přijíždí do Maroka též ze Španělska (20 %), Belgie, Nizozemska, Německa a Velké Británie. V posledních letech roste také počet ruských a polských turistů, rovněž česká klientela je na vzestupu (v roce 2010 bylo evidováno 3,5 tis. českých turistů, zatímco v roce 2011 již 10,5 tis. českých občanů).

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *