Distribuce letenek úplně jinak?

Díky spolupráci Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) a Sdružení akreditovaných agentů IATA (SAAI) s Evropskou asociací ECTAA se donesly i do ČR informace o aktivitách IATA v oblasti tzv. New Distribution Capability (NDC), tedy nových distribučních pravidel pro prodej letecké dopravy.

Ilustrační foto Autor: Lucie Poštolková

Ilustrační foto Autor: Lucie Poštolková

Na konferenci IATA, která se konala v říjnu 2012 v Abú Dhabí, byla leteckými společnostmi schválena rezoluce č. 787 s názvem Enhanced Airline Distribution. Rezoluce 787 nepotěší ani akreditované agenty IATA, ani veřejnost. Přestože je rezoluce prezentována vrcholnými představiteli IATA pouze jako technické opatření týkající se výměny dat při prodeji letecké dopravy, ve skutečnosti jde o zcela nový prodejní model. IATA tak poprvé v historii organizuje a zastřešuje prodejní aktivity svých členů. Schválení rezoluce předcházelo utajené jednání malé skupiny leteckých společností, bez účasti oponentů z řad akreditovaných agentů IATA.

Podle IATA je cílem NDC definice standardu pro výměnu dat, neboť globální distribuční systémy používají méně flexibilní programovací jazyk, než je XML, což znemožňuje modernizaci distribuce letecké dopravy. Modernizaci pak IATA spatřuje v tom, že nabídka letenky bude uzpůsobena potřebě konkrétního zákazníka, kterému budou nabízeny „rozšířené a obohacené“ služby v letecké dopravě. Standardizovaný systém má umožnit zákazníkům stejné nákupní možnosti bez ohledu na to, jestli letenku kupují na webových stránkách aerolinek anebo prostřednictvím akreditovaného agenta IATA. Nově zavedený technologický komunikační protokol má rovněž zjednodušit prodej dalších služeb (ubytování, půjčování aut, plavby apod.).

Přes líbivá hesla je ovšem zřejmé, že zásadním důvodem přijetí rezoluce 787 je konkurenční boj leteckých společností, jehož důsledkem jsou nízké ceny letenek, jak potvrzuje také výkonný ředitel IATA Tony Tyler ve svém prohlášení k Rezoluci č. 787: „60 procent cest letadlem je prodáno nepřímo prostřednictvím cestovních agentů, kteří používají globální distribuční systémy. Tento model je zaměřen na jediné – najít nejlevnější cenu letenky.“

NDC předpokládá, že dopravci přestanou vkládat do globálních distribučních systémů letecké řády a ceny letenek. V distribučních systémech nebude viditelná ani obsazenost jednotlivých letů. Namísto toho budou letecké společnosti nabízet letenky tzv. na míru, tj. na základě požadavku konkrétního cestujícího (který musí předložit svá citlivá osobní data) a v závislosti na tom, z jakého distribučního kanálu požadavek přichází. Z citlivých osobních údajů je samozřejmě možné zjistit, jak vysokou cenu „rozšířeného“ produktu je možné cestujícímu nabídnout. Cestovní historie ukáže, zda cestující na určitých tratích dává přednost nonstop letům před přestupy, zda toleruje odlety a přílety z alternativních letišť apod. NDC znamená ukončení tzv. srovnávacích prodejů. IATA i letecké společnosti zcela otevřeně přiznávají, že tzv. srovnávací nákupy letenek vyostřují cenovou válku jednotlivých dopravců na konkrétních linkách a tato válka pak nedovoluje zvýšit ceny letenek.

Rezoluce 787 vzbudila u subjektů v odvětví distribuce letecké dopravy veliké pobouření. Proti této rezoluci protestují profesní asociace na celém světě, jednotliví akreditovaní agenti IATA i cestovní manažeři velkých korporací. ECTAA zásadně nesouhlasí s rezolucí 787 a mimo jiné uvedla, že tato rezoluce porušuje řadu regulačních opatření platných v zemích evropského společenství. Vyjádřila obavy ze skutečnosti, že není zaručeno, zda všechny zcela identické produkty bude letecká společnost nabízet na všech distribučních kanálech. To znamená, že se jen prohloubí současná, naprosto nežádoucí praxe, kdy některé ceny a produkty jsou nabízeny jen na stránkách letecké společnosti a ostatní k nim nemají přístup, takže lze hovořit o diskriminaci cestujících, kteří letenky nakupují u agentů IATA. Dále ECTAA řeší, že cestující i agent IATA ztrácejí možnost zjistit, jestli dopravce skutečně nabízí nejnižší dostupnou cenu na trhu, což může vést k nekontrolovatelnému růstu cen letenek. Navíc hrozí nebezpečí vzniku potíží u prodejů letenek na tzv. code-share lety a tzv. Interlining (propojení letů), pokud ne všichni dopravci budou používat NDC. Problematické je i to, že v NDC dostanou možnost prodávat leteckou dopravu i nové subjekty a zprostředkovatelé bez příslušné akreditace IATA.

IATA rezoluce 787 je nepochybně dohodou leteckých společností, tedy subjektů působících na stejné úrovni trhu, která narušuje a omezuje hospodářskou soutěž. Informace o tom, jak bude NDC zaváděn, chybí. Je velmi těžké předvídat, jak se situace vyvine. Patrně bude záležet na tom, která lobbistická skupina bude silnější.

Nová letecká spojení

Připravovaná codeshare spolupráce přinese spoje do Jižní Ameriky – ČSA na prahu zimní sezony zahájí spolupráci na bázi vzájemného sdílení kódů s Air Europa, španělským partnerem z aliance SkyTeam. Díky tomu se letový řád ČSA obohatí o několik zajímavých destinací, které ze svých bází v Barceloně a Madridu operuje Air Europa.

V první fázi se bude jednat o body na Baleárských a Kanárských ostrovech, ve druhé pak v karibské oblasti a Jižní Americe. Po vzájemné harmonizaci letových řádů budou mít cestující z Prahy možnost létat do Cancúnu, Havany, Santo Dominga a dalších míst.

Do Panamy s Air France – Tři týdenní spoje z Paříže do Panamy City budou v provozu od letošního 25. listopadu.

Emirates zavedou linku do Tchaj-pej – Společnost oznámila zahájení linky do Tchaj-pej, která bude spuštěna 10. 2. 2014 a na mezinárodní letiště Taoyuan v Tchaj-peji bude létat šestkrát týdně letounem Boeing 777-300ER.

Alena Čepičková, SAAI

AČCKA a ECTAA

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *