Distribuce letenek úplně jinak II.

AČCKA a ECTAA informují o posledních událostech v sektoru prodeje letenek.

Ilustrační foto Zdroj: Shutterstock

Ilustrační foto Zdroj: Shutterstock

Před 2 roky jsem svůj příspěvek v TTG věnovala projektu nové distribuce letenek (NDC). Přes protesty akreditovaných agentů IATA a sdružení zákazníků se počítá se zavedením NDC ve velmi blízké budoucnosti. Co znamená NDC v praxi, názorně ukazuje nová obchodní politika skupiny Lufthansa. Zavedení poplatku 16 eur za letenku vystavenou mimo prodejní kanály skupiny LH nelze nazvat jinak než diskriminací akreditovaných agentů IATA.

Členové evropské asociace ECTAA považují nový poplatek ve spojení s NDC a se stanovením kratších period pro placení letenek za frontální útok proti nepřímým prodejům prostřednictvím akreditovaných agentů IATA. Alarmující skutečností je to, že představitelé ostatních leteckých společností novou obchodní politiku skupiny Lufthansa veřejně podpořili. Navíc 96 ze 120 dopravců v anketě přiznalo, že by o „nové obchodní strategii“ uvažovali a následovali příklad skupiny Lufthansa.

Bohužel, prodejci letenek nemají takové lobbistické seskupení, jakým je IATA, aby se mohli proti neférovému jednání některých leteckých společností opravdu účinně bránit. Rozhodnutí LH vyvolalo mezi akreditovanými agenty IATA veliké rozhořčení. Z dostupných informací vyplývá, že asociace prodejců letenek chtějí proti novým obchodním pravidlům protestovat všemi dostupnými prostředky.

Podle názoru Kevina Mitchella z americké koalice obchodního cestování (Business Travel Coalition, BTC) je nová obchodní strategie LH skutečným nebezpečím nejen pro akreditované agentury IATA, ale rovněž pro cestující veřejnost. Cestující totiž budou postupně ztrácet přehled o cenách letecké dopravy a letecké společnosti tak získají prostor pro zvyšování cen letenek. Zajímavé příspěvky k tomuto tématu jsou uvedeny na webových stránkách airchannelchoice.travel.

Za současné situace se akreditované agentury IATA mohou stát prvními obětními beránky intenzivního konkurenčního boje a cenové války mezi leteckými společnostmi. Prodej letenek je obchod, ve kterém se ze strany leteckých společností přestal brát ohled na férové jednání.

Alena Čepičková
Atlantis Air Service, člen AČCKA

Enter the text or HTML code here

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..