Destinace budoucnosti – každý je chce znát

Ke kterým novým destinacím se obrátí zájem veřejnosti v příštích letech? Odpovědět není tak snadné. Alchymie toho, aby se destinace stala přitažlivou, je dost složitá, podotýká ve svém příspěvku věnovaném této tematice francouzský odborný měsíčník Echo touristique. Co může pomoci? Například čísla o příjezdech návštěvníků do 156 zemí, členů Světové organizace cestovního ruchu, jsou prvním náznakem pro vytipování slibných destinací.

Dovolená na Rhodosu Foto: Lucie Poštolková

Ilustrační foto Foto: Lucie Poštolková

Po vyřazení destinací příliš intimních (méně než 5000 příjezdů), nejistých nebo těch, které jsou známé svojí složitou realitou, zaznamenalo silný nárůst návštěvnosti v letech 2008 až 2012 pět destinací. Jsou to Srí Lanka, Barma, Zelený Mys, Jamajka a Albánie. Růst prodeje u touroperátorů, členů francouzského syndikátu Seto, v r. 2012 (+95 % pro Jamajku a +55 % pro Barmu) to potvrzuje. Další bod, který naznačuje silný potenciál: investice do infrastruktury, zejména hotelových kapacit a leteckého rozvoje. Po zahájení přímých letů, o to více, když se jedná o low costy, následuje velký nárůst turistů.

Kritéria růstu z minulého roku však neznamenají, že daná destinace bude pokračovat v expanzi. Některé země, byť mají i zajímavou tematickou nabídku, jako jsou Mongolsko nebo Mosambik, nikdy neudělají velké objemy, říkají francouzští profesionálové.

Svoji roli hraje i cena. „Nový Zéland s nabídkami kolem 4000 eur nikdy nedosáhne objemů Thajska,“ říká Didier Blanchard z agentury Visiteurs. Reklamní kampaně, propagace u touroperátorů a veřejnosti nebo přítomnost jednoho zástupce na zahraničních trzích je třeba také brát v úvahu. Čím dál důležitější se stává geopolitický kontext. Srí Lanka od konce občanské války a Barma se zmírněním diktatury se staly místem skutečného vpádu investorů a turistů.

Někdy je také úspěch opravdu nepředvídatelný. Zájem o Nový Zéland, Ibizu nebo San Francisco začal stoupat hned poté, co byl uveden zajímavý film Pán prstenů. Je to ta nejlepší publicita, jakou může destinace mít, tvrdí nejen Francouzi. Jinde mohou škodit dlouho zakořeněné představy – například o Bahamách. Je to pro nás nedosažitelný ráj miliardářů, říkají například francouzští turisté. A těžko se s tím vypořádává i zastoupení ostrovů v Paříži.

Panama nyní vkládá svoje naděje do přímých letů. Od loňského 25. listopadu do této země létá Air France. Nárůst by se měl pohybovat v rozmezí 10–20 %. To s sebou může přinést i nové investice do infrastruktury, a to zejména do hotelových kapacit. Pokud se letecká doprava osvědčí.

maj

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *