David Lobaina Frometa: Kuba nabízí nejen slunce a písečné pláže

V rámci letošního veletrhu Holiday World se širší české odborné veřejnosti představil pan David Lobaina Frometa, poradce ministerstva cestovního ruchu Kuby ve střední a východní Evropě a bývalý dlouholetý spolupracovník cestovní kanceláře ESO travel na Kubě.

Foto: Vlaďka Bratršovská

Cestovní ruch není na Kubě ničím novým, jak se změnila turistická nabídka ostrova v posledních letech?

Ano, cestovní ruch není na Kubě novou činností. Před revolucí byla kubánská turistika orientována především na americký trh, ale zhruba od 80. let začala posilovat ve všech druzích služeb nezbytných pro turisty, kteří přijíždějí z nejrůznějších částí světa. Začali jsme také připravovat pracovníky i celou zemi, aby se stala konkurenceschopnou a splňovala technologické a profesní normy běžné jinde ve světě.

V současné době je turistika nejdynamičtějším odvětvím kubánské ekonomiky a v rámci Kuby jsou nabízeny kvalitní produkty pro všechny druhy turistů. Pracujeme na projektech zdokonalování a rozšiřování hotelnictví a turistických služeb na ostrově. Na některých z nich, především v oblasti přestaveb hotelů a rozšíření ubytovacích možností, spolupracujeme se zahraničním kapitálem. Pozornost věnujeme také golfové nabídce. Rozpracováno je 13 golfových hřišť a zařízení spojených s golfem, dvě z nich jsou již rozestavěná, jedno ve Varaderu (Carbonera) a druhé v Bellomonte ve východní Havaně. Další investice plánujeme do zábavních parků a předpokládáme i vysoký růst v oblasti osobní námořní dopravy a rekreačního jachtingu. Pozornost věnujeme také mezinárodní výměně v oblasti cestovního ruchu, propagujeme kubánskou medicínu a zdravotnické služby spojené s cestovním ruchem, naši kulturu a sport.

 

Byl kubánský systém cestovního ruchu vyvinut na základě nějakého zahraničního modelu, nebo jste na něm pracovali samostatně?

Vývoj kubánského systému cestovního ruchu je autentický, i když je pravda, že jsme museli zavést nové technologie, moderní know-how na světové úrovni, a to ve spolupráci s partnery, kteří mají smlouvy o marketingu a zahraniční spolupráci s orgány kubánské veřejné správy. Naším hlavním cílem je propagovat Kubu jako zemi bezpečného cestovního ruchu s bohatým historickým, kulturním a architektonickým bohatstvím, jako tropickou zemi s nádhernými jedinečnými plážemi s čistou vodou a jemným pískem.

 

Cestovní ruch a související služby představují rostoucí procento HDP Kuby. Můžete nás seznámit s přesnějšími statistickými údaji?

Jak jsem již zmínil, cestovní ruch je nejdynamičtějším odvětvím kubánské ekonomiky a ke konci roku 2016 dosáhl počtu 4 035 577 návštěvníků, což je prozatím rekord v historii kubánské turistiky. Jde o nárůst 14 % oproti roku 2015 a o 9 % proti plánovaným předpokladům pro rok 2016. Pro letošní rok jsme si vytyčili plán dosáhnout čtyřprocentního růstu oproti roku 2016. Jsme si jisti, že sektor cestovního ruchu má na Kubě velkou budoucnost.
 

Podle vašich slov se dá předpokládat, že budujete na Kubě i nové turistické destinace. Můžete některé z nich jmenovat?

V posledních letech se rozvíjejí například destinace na severu Kuby – Cayo Santa Maria, Cayo Coco, Cayo Guillermo a Holguin, ale rozvoj se týká celého ostrova, kde vyrůstají nové ubytovací kapacity. K dispozici je nyní již 66 547 pokojů a předpokládá se zvýšení o dalších 4020 za rok, především v Havaně, Varaderu a Trinidadu, které patří mezi nejžádanější lokality.

 

Které trhy jsou pro kubánský cestovní ruch klíčové?

Největšími trhy pro Kubu jsou v oblasti Severní a Jižní Ameriky Kanada, Spojené státy americké, Argentina a Mexiko. V evropském prostoru jsou to Německo, Velká Británie, Itálie, Francie a Španělsko.
 

Kubu si jak známo oblíbila i ruská klientela. Jak se vyvíjejí příjezdy ruských turistů?

Podíl ruských turistů se v posledních letech stále zvyšoval, v roce 2014 dosáhl počet návštěvníků z Ruska hodnoty takřka 70 tisíc, ale v roce 2015 došlo k poklesu o 15 tisíc osob. V loňském roce začala čísla ruských hostů zase pomalu stoupat a dosáhla téměř 95 procent z hodnoty roku 2014.
 

Co nabízí Kuba kromě pláží, moře a slunce?

Na Kubě se rozvíjejí také další formy turistiky – kulturní, zdravotní, pobyty v přírodě a ekoturistika, golf a vodní sporty, jako například potápění, rybolov, jachting, podvodní fotografování, ale i nabídky pro incentivní skupiny a konference.

 

Posledně jmenovaný segment potřebuje ke své činnosti internet. Co se dělá pro rozvoj připojení k internetu a dalších služeb v zařízeních pro turisty?

Na konci roku 2016 bylo wi-fi dostupné ve většině hotelů a přístup k němu měl každý hotelový host. Dále jsme rozvinuli národní distribuční program v rámci informačních center Infotur po celé zemi, který turistům umožňuje konektivitu a stažení jakékoliv informace vztahující se ke Kubě.

 

Lenka Neužilová a Vlaďka Bratršovská

 

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.