CzechTourism s novým kapitánem

Krátce po nástupu do funkce nám Jan Herget, ředitel agentury CzechTourism, nastínil svá očekávání, plány a představy, jak by měla fungovat naše národní agentura pro podporu cestovního ruchu.

Co chcete jako nový ředitel v agentuře CzechTourism dokázat?

Mým cílem je, aby CzechTourism byla agentura, která pomáhá malým a středním podnikatelům a regionům. Ideální by bylo zkombinovat způsob, jakým fungují podobné organizace v Rakousku a v Dubaji. t Stojí tomu něco v cestě? Částečně české právní prostředí a také zdejší obavy z věcí, jako je veřejná podpora. Další věc je, že politici v Česku řeší důležitá témata jako zdravotnictví, dálnice, bydlení nebo důchody. Cestovní ruch nepatří mezi priority. Na rozdíl třeba od Rakouska nebo Dubaje, kde je cestovní ruch komunikován jako významné hospodářské odvětví a velký byznys.

U nás to není velký byznys?

Cestovní ruch je tu poněkud nedoceněný. A nerovnoměrně rozložený. Zatímco Praha má přes 60 % příjezdů zahraničních turistů, v Rakousku je po Vídni druhé nejnavštěvovanější místo Sölden – ještě před padesáti lety naprosto zapadlá vesnice, kde i dnes žije kolem 4 tisíc stálých obyvatel. Za tu obrovskou změnu může cestovní ruch. Až bude Špindlerův Mlýn, Lipno nebo Dolní Morava dvojka po Praze, tak to bude skvělé. A je třeba pochopit i to, že i v Karlových Varech, v Mariánských Lázních, na jižní Moravě i jinde může být cestovní ruch nesmírně významné odvětví. Je sice hezké, že se na Moravě pěstuje víno, ale uvažte ten rozdíl, kdy vinař prodá víno do supermarketu nebo když ho prodá třeba desetkrát dráž napřímo turistům. A ještě k tomu jim prodá další domácí výrobky a ubytování. Vidíte ten potenciál?

Jaká je podle vás úloha CzechTourismu?

Cestovní ruch a CzechTourism byly doposud vnímané trochu jako penězovod, kterým někomu tečou peníze ze státního rozpočtu. To ale nemůže fungovat: cestovní ruch musí být vnímaný jako podpora exportu, služeb, pracovního trhu a celé ekonomiky. Určitě ovšem nebudeme jako agentura nikde pomáhat stavět hotely.

A jak tedy budete pomáhat?

Byl bych rád, aby byl vnímán jako servisní organizace, která má velmi efektivní zahraniční zastoupení, dokáže dodávat relevantní informace a zprostředkovávat vztahy se zahraničními nákupčími, například cestovními kancelářemi, a médii. Jednou ze silných stránek agentury jsou velmi kvalitní průzkumy zahraničních trhů. Musíme dostatečně komunikovat s organizacemi typu Fórum cestovního ruchu či Asociace hotelů a restaurací a dávat jim k dispozici data, na jejichž základě se podnikatelé budou moci rozhodovat o investicích – na jakém trhu či trzích marketingově investovat. Bez těchto investic do marketingu zahraniční trh nezískáte. A CzechTourism také umí udělat dobrou online kampaň. Hezký příklad je por tál Kudy z nudy: má 80 000 tipů a se 16milionovou návštěvností je mezi 200 celosvětově největšími stránkami o cestovním ruchu.

Jak je na tom CzechTourism s rozpočtem?

Inu… z 550 milionů Kč se rozpočet do dvou let sníží na 250 milionů Kč, tedy o 300 milionů Kč, víc než o polovinu.

To je dost drsný škrt…

Beru to jako příležitost ukázat, že CzechTourism není agentura, do níž se chodí pro peníze, ale pro práci a pro informace. A také jako příležitost prosadit systémy, které jsou běžné v Rakousku, čímž mám na mysli hlavně kofinancování. To tady dosud pořád naráželo na bubáka veřejné podpory.

Jak by to mělo vypadat konkrétně?

Chtěl bych, abych se například mohl domluvit s některým z krajů a několika lyžařskými středisky v tom kraji a pomoci jim dělat marketing v zahraničí. Nejde o propagaci jednoho střediska nebo jednoho hotelu. Pět tyrolských ledovců taky dělá marketing společně, včetně společné tiskové konference a společné kampaně.

Jaká je situace v této oblasti?

Na jednu stranu nemáme k dispozici cenné „policejní“ údaje, které vyplňují návštěvníci v ubytovacích zařízeních. V Rakousku jsou tyto údaje, samozřejmě v agregované a anonymizované formě, běžně dostupné. U nás k tomu ze strany ministerstva vnitra zatím není vůle. Na druhou stranu nejsou některé zákony u nás ve srovnání s Evropou tak přísné, a my můžeme měřit zbytková data mobilních operátorů. Tam můžeme velmi přesně například zjistit, kolik lidí a odkud navštívilo horská střediska. Touto metodou lze dobře zachytit i jednodenní návštěvníky.

Dobrým zdrojem dat jsou i návštěvnické karty… 

Rád bych zde zkopíroval Visit Britain, který funguje jako marketingový a obchodní partner organizace Heritage Trust. Tato nezisková organizace, která se stará o ochranu památek, vydává British Heritage Pass na tři, pět nebo sedm dnů. Tady bych byl rád, aby Národní památkový ústav vydával také takové karty na vstupy do památek. Bylo by v této souvislosti velmi výhodné využít technologie používané pro skipasy. CzechTourism by pak na takovou kartu zajišťoval marketing a prodej do zahraničí.

CzechTourism tedy nebude vytvářet celostátní návštěvnickou kartu?

Nedovedu si to představit. Podle mě nějaký druh karty má smysl v případě zmíněné karty na památky nebo karet pro oblast či město, jako třeba karta pro Kodaň, Innsbruck či Londýn. Někdy je tato karta navázaná na MHD, někdy ne. U nás je dobrý příklad Lipno Card, která funguje velmi dobře.

Co je aktuálně největší výzvou v čele agentury?

Budu se velmi snažit, aby mě neumořil každodenní provoz. V agentuře pracuje 69 lidí, a každý den obnáší hodně e-mailů a hodně schůzek. Nejdůležitější je udržet si soustředění na tři věci, které CzechTourism má dělat a neodbíhat do stovek mikroprojektů.

A ty tři věci jsou?

Zahraniční zastoupení, online a komunikace s partnery, tj. s regiony a podnikateli, abychom dělali to, co oni potřebují. Když nám dvanáct ze čtrnácti krajů řekne, abychom propagovali cyklostezky, tak musíme propagovat cyklostezky. V loňském marketingovém plánu byla ob rok letní kampaň a ob rok zimní. Představte si, že by v Rakousku každý sudý rok nepropagovali hory a lyže! Komunikace musí být soustavná, a tudíž je třeba se soustředit na to podstatné. V dnešní době online komunikace to navíc jde – kampaň můžete velmi efektivně zacílit dejme tomu na pár set lidí ve Walesu, kteří mají sjezdová kola a jsou schopní si koupit letenku a jet na singtraily k nám.

Petr Bílek

Autor Petr Bílek (Články)


Enter the text or HTML code here

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.