CPT, PPC, SKLIK: vyznejte se v internetových zkratkách

Internetová reklama se vyvíjí každým dnem a je dobré tyto novinky sledovat a hlavně si dát práci a v moři zkratek a nových možností se vyznat. „Internet je místo, kde má každý šanci ulovit si svého zákazníka. Stačí umět dobře cílit a správně si vytipovat, koho chceme oslovit. Než s tím ale začnete, je dobré udělat si pořádek ve všech pojmech, které se v internetové reklamě vyskytují,“ řekl Matěj Macháček z oddělení digitálních služeb společnosti Seznam.cz.

Foto: Flickr.com/lumaxart

Foto: Flickr.com/lumaxart

PPC (Pay-Per-Click): Platba za kliknutí patří k nejrozšířenějšímu druhu inzerování na internetu. Princip spočívá v tom, že klient neplatí za každé zobrazení reklamy, ale až za reálné kliknutí na ni. Výhodou je její plánovatelnost a měřitelnost.

CPC (Cost-Per-Click): Cena za kliknutí patří do systému PPC reklam. V reklamních systémech se často setkáte také s pojmem maximální CPC, tedy maximální cena za proklik. To je cena, kterou jste ochotni nabídnout za přivedení jednoho návštěvníka na své stránky.

Sklik: Sklik je reklamní systém, ve kterém inzerent platí za proklik na inzerát. Tyto inzeráty se po zadání klíčového slova do nejpoužívanějšího českého vyhledávače zobrazují na všech stránkách výsledků vyhledávání Seznam.cz.

PPV (Pay-Per-View): Nejstarší formát internetové reklamy, kdy objednatel platí za reklamu podle počtu jejího zobrazení. Tento model se nejčastěji používá pro zobrazení bannerů, méně často i pro klasické textové inzeráty.

CPT (Cost-Per-Thousand): Do češtiny překládáme jako platba za tisíc zobrazení a patří do již zmiňovaného PPV, kde se v CPT udává cena při objednávce reklamního prostoru. Například 10 Kč CPT znamená, že vás jedno zobrazení reklamního prvku přijde na jeden haléř. Synonymem je CPM (Cost-per-mile).

CTR (Click-Through-Rate): CTR neboli míra prokliku ukazuje přibližnou efektivitu internetové reklamy. Vypočítá se tak, že vydělíme počet kliknutí na reklamu celkovým počtem zobrazení reklamy a vynásobíme stem. Je-li tedy například CTR roven 0,5 %, znamená to, že reklama se musela zobrazit 200krát, než na ni někdo kliknul.

CPA (Click-Per-Action): Zadavatel reklamy platí až v případě, kdy uživatel (na základě reklamy) provede stanovenou akci (registraci, objednávku zboží, vyplnění formuláře apod.).

SEO (Search Engine Optimization): Jedná se o jakýsi neohraničený soubor pravidel, jejichž dodržení zajistí stránkám dobré umístění ve výsledcích vyhledávání. Tato pravidla vznikají (a stále se trochu mění) praktickým pozorováním činnosti vyhledávačů, jejich algoritmů a hodnocení výsledků vyhledávání.

RTB (Real Time Bidding): Poměrně mladá technologie, která umožňuje nákup impresí (zobrazení banneru) displejové reklamy v aukci, která probíhá v reálném čase – tedy při zobrazení každé jednotlivé imprese. RTB se nejčastěji používá jako výplň nevyprodaných ploch.

DSP (Demand Side Platform): Pokročilé systémy na plánování kampaní. Vyznačují se přístupem k ohromnému portfoliu webů. Disponují nejpokročilejšími optimalizačními technikami a umožňují RTB nákup i samotných „impresí“.

SSP (Supply Side Platform): Technologicky zajišťuje prodej reklamního on-line prostoru publishera, probíhá na ní aukce reklamního prostoru.

Retargeting: Slouží k oslovení uživatelů, kteří již jednou navštívili vaše stránky. Díky tomuto nástroji můžete svou reklamu zacílit na uživatele, kteří:

  • Prohlíželi Vaše stránky s nabídkou produktů či služeb, ale neuskutečnili žádný nákup nebo nákup nedokončili.
  • Zakoupili nějaký produkt či službu a vy jim následně chcete nabízet k těmto produktům příslušenství nebo jiné poprodejní/doplňkové služby (například hry k zakoupené herní konzoli).
  • Pravděpodobně budou nákup opakovat (například majitelé domácích mazlíčků, kteří jim pravidelně kupují krmivo, nebo uživatelé kontaktních čoček).
  • Navštívili Váš informační web a nyní jim chcete nabídnout produkt či službu.
  • Použili časově omezenou bezplatnou verzi Vašeho produktu/služby a Vy jim chcete nabídnout plnou, placenou verzi.

Rich Media: Označuje nové technologie používané v oblasti tvorby webových stránek či v on-line reklamě. Příkladem mohou být různé flashové animace, streamované video, interaktivní aplikace či on-line hry. Pojem rich media je tedy používán především v kontrastu ke klasickým stránkám obsahujícím pouze obrázky a text.

Behaviorální reklama: Spočívá v zobrazování reklamy v závislosti na chování uživatelů na internetu (tematikou jimi navštívených stránek), za účelem zobrazení pouze takové reklamy, která by mohla konkrétního uživatele ve skutečnosti zajímat. Funguje na principu práce s informacemi, které jsou uložené v Cookies webových prohlížečů. Data uložená v těchto souborech jsou později rozdělena do několika charakteristických skupin (například AutoMoto, ženské weby atd). Nemělo by se tedy stát, že fanouškovi fotbalu, který pravidelně sleduje výsledky utkání, se objeví reklama na kurzy baletu.

  red

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *