Co si o vás zákazníci povídají na netu?

Stalo se čím dál větší módou mezi firmami vystavit svoji značku náporu otevřenosti uživatelů na sociálních sítích. Plány na tisíce fanoušků však často zhatí naprostá neznalost vnímání vlastní značky internetovou populací a překvapení z nezájmu o nabídnutá témata či větší množství negativních stížností.

16-04

Zdroj: Facebook

Tomu všemu se ovšem dá předejít. Problém je, že značky před vstupem do sociálních sítí nedělají potřebné přípravné kroky. Ve většině odborných článků a publikací se dočteme, že by vstupu do sociálních sítí a začátku komunikace mělo předcházet zodpovězení několika důležitých otázek. Jednou z těch úplně prvních je právě ta, jak se o značce baví uživatelé sociálních médií. Na to, aby se značka ocitla v prostředí internetu, do něj totiž nemusí sama cíleně vstupovat.

Jak ale zjistit, co se o firmě v digitálním prostředí říká a co zajímá její zákazníky? Základem je Google, případně vyhledávací funkce konkrétních sociálních sítí. Zkuste zadat do vyhledávače různé varianty a zkomoleniny jména vaší firmy. Pak udělejte totéž ve vyhledávacím poli Facebooku a přepněte se ve výsledcích vyhledávání do Public Posts. Zkuste také server Klábosení.cz, který indexuje český Twitter.

Pro váš přehled a dobře promyšlený vstup do prostředí sociálních sítí by se však průzkum neměl zastavit pouze u klíčových slov názvu vaší firmy. Je dobré vědět, co zákazníkům vadí na vaší konkurenci, nebo co na ní naopak chválí. Opět při hledání nezapomeňte na zkomoleniny. Narazili jste na něco, co vás inspiruje nebo na co si dát pozor ve své vlastní komunikaci?

Když už zhruba víte, jak se mluví o konkrétních firmách, můžete postoupit o úroveň výš. Uživatelé asi nebudou při svých diskusích vždy používat přesná jména, ale o své dojmy z dovolené se mohou dělit i bez nich. Zjistěte, jak se baví o konkrétních destinacích či hotelech. Je toho hodně, na co se internetu ptát.

Pokud vás začne takovéto osobní vyhledávání vyčerpávat, můžete využít služeb externisty, který pro vás připraví větší analýzu nebo bude dlouhodobě sledovat, jak se o konkrétních tématech mluví v delším časovém období. Na českém trhu pro to existuje několik lokálních nástrojů, které takovou práci ulehčí a zprofesionalizují. Namátkou lze jmenovat například Ataxo Social Insider, Zoomsphere nebo Newton Media.

Kroků, které byste měli před vstupem do sociálních sítí udělat, je více, ale vědět, co si o vás zákazníci říkají, pro vás může být přínosné nejen na internetu, ale i přímo ve vašem podnikání.

Jenda Perla
Social Media Maniac
www.jendaperla.cz

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *