Channel Manager – váš partner při každodenní práci s cenou a kapacitou

Partnerský článek

Jedním z klíčových faktorů úspěchu při prodeji dostupné kapacity je nalezení optimální kombinace prodeje volných pokojů na vlastních webových stránkách a přes online prodejní kanály (tzv. online travel agencies). Ačkoliv je naším cílem mít co nejvíce přímých rezervací, online prodejní kanály jsou nedílnou součástí naší distribuce. Zároveň musíme mít na paměti, že tyto portály jsou mezi klienty oblíbené, rádi přes ně rezervují. Každý hotel či penzion má ve svém portfoliu různé portály a jejich počet se hotel od hotelu liší. Pro nás je důležité využívat jejich funkci chytře a mít pod kontrolou ceny i dostupnost. Protože my jsme ti, kteří určují, kdy kde a za kolik budeme prodávat.

Jak vypadá distribuce, www.profitroom.cz

Jak vypadá distribuce, www.profitroom.cz

logo_beztla_cz-copy-2Jak to vypadá v praxi? Ráno vstaneme, přijdeme do hotelu a zjistíme, kolik a na kterých portálech se toho prodalo. Kromě těchto online rezervací nám přišly také přímé rezervace přes telefon, e-mail nebo přes vlastní webovou stránku. Musíme ručně snížit počet volných pokojů na všech dostupných kanálech, pokud upravujeme ceny na vybrané termíny, pak měníme i je. Vše musíme pravidelně a bedlivě hlídat. Nejlépe 24 hodin denně.

Připomíná vám to každodenní rutinu? Kolik času nad tím strávíme? Jednoduchým řešením tohoto problému je kvalitní Channel Manager, který za nás tuto práci hravě zvládne, a my se budeme moci místo neustálého hlídání cen věnovat jiným, stejně důležitým aktivitám. Channel Manager je totiž v dnešní době opravdu nutný a užitečný v každém hotelu.

 

K čemu slouží Channel Manager?

Naše distribuce je rozdělena mezi několik hráčů – náš vlastní hotelový web, přímé offline rezervace a pak online distribuce přes zprostředkovatele. Mezi ně patří již zmiňované online rezervační portály (Booking.com, Expedia atd.), ale také např. meta search stránky jako Google, Kayak, Wego, globální distribuční systémy nebo velcí touroperátoři. Dobrý Channel Manager je pro vás více než jen nástroj, který vám pomůže distribuovat cenu, dostupnou kapacitu či omezení (uzavření termínu pobytu atd.) na všechny dostupné distribuční kanály.

SPOLEČNÁ OBCHODNÍ POLITIKA – Jednotná cena na všech kanálech (dodržování cenové parity).
STAHOVÁNÍ REZERVACÍ – Všechny rezervace z rezervačních portálů jsou dostupné na jednom místě.
CENTRÁLNÍ ŘÍZENÍ DOSTUPNOSTI – Automatická úprava dostupné kapacity při každé nové rezervaci.

Šest hlavních důvodů, proč používat Channel Managera a jak vybrat ten správný:

1. Rychlost a centrální řízení dostupnosti
Rychlá a včasná změna ceny nebo dostupných pokojů je základ. Představme si, že máme poslední volný pokoj a musíme se rozhodnout, kterému portálu pokoj nabídneme nebo jestli si ho necháme pro své klienty, kteří zavolají do hotelu. S Channel Managerem se už nemusíme rozhodovat – můžeme využít funkci centrálního řízení dostupnosti, což znamená, že všechny napojené portály vidí poslední dostupný pokoj, a kdo ho koupí, ten jej má. Ihned poté systém uzavírá všechny ostatní portály, aby nedošlo k dalšímu prodeji kapacity, kterou už fyzicky k dispozici nemáme.

Z tohoto příkladu je patrné, že Channel Manager je efektivní nástroj nejen pro velké hotely, ale především pro ty malé. Ke změně ceny nebo dostupnosti stačí pár kliků (nejosvědčenější způsob je nyní funkce „drag & drop“ – označení táhnutím myši). A systém vše již zařídí za nás.

 

2. Celosvětová i lokální distribuce
Až budete vybírat svého Channel Managera, udělejte si seznam portálů, kde prodáváte, a případně, kde byste chtěli prodávat. Ačkoliv některé z nich jsou schopné se napojit až na 300 různých kanálů, v našich českých a slovenských vodách všechny určitě nevyužijete. Váš Channel Manager by měl být také napojen na online prodej na vaší hotelové webové stránce. Vybírejte pečlivě, nejen podle ceny.

 

3. Správa cen a omezení
Stejně jako pár kliky upravujeme dostupnou kapacitu, stejným způsobem funguje i management cen a omezení. Do Channel Managera vše zadáme jen jednou a on se již postará o to, aby ceny byly správně na každý portál rozdistribuovány tak, jak máme nastaveny smlouvy s jednotlivými partnery. Channel Manager nám pomáhá dodržovat cenovou paritu, případně existují i takové systémy, které umožňují posílat na různé portály různé ceny. Koncept nastavení cen je vždy důležitý pro výběr správného Channel Managera.

 

4. Napojení na hotelový rezervační systém
Chceme-li si práci s managementem cen a kapacity opravdu usnadnit, můžeme jít ještě dál a propojit recepční systém (PMS = property management systém) s Channel Managerem. Celá distribuce je pak ovládána z jednoho místa a navíc, rezervace přicházející z portálů jsou automaticky zapisovány do hotelového rezervačního systému. Už žádné přehazování rezervací ručně z portálů do systému v hotelu. Toto vše se děje v reálném čase a je otázka pár minut, než se prodaná rezervace na portálu přenese do rezervačního systému. Při výběru Channel Managera dbejte na to, aby v případě zájmu o tuto funkci, byly oba systémy kompatibilní.

 

5. Analýza konkurence
Kromě správy naší kapacity a ceny potřebujeme také získat přehled o tom, za kolik a kde prodává naše konkurence. Předně ne kvůli tomu, abychom mohli naši cenovou politiku upravovat podle nich, ale především proto, abychom věděli, jestli neprodáváme zbytečně levně nebo draze. Některá řešení mají analýzu konkurence v ceně a za některá je nutné si připlatit. Analýza konkurence je nedílnou součástí revenue managementu.

 

6. Statistiky
Každý dobrý Channel Manager nabízí možnost nahlédnout do statistik prodejů. Export statistik do excelu by měl být také samozřejmostí.

screen-shot-2016-12-08-at-10-46-48_1

Dashboard s dostupností v hotelu, www.profitroom.cz

Ing. Radka Telyčková, www.profitroom.cz

 

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.