Cestovní ruch táhne v mobilech

Nejčastější aktivity hledané v chytrých telefonech úzce souvisejí s cestovním ruchem, který představuje hnací motor a oslí můstek pro řadu společností podnikajících v mobilních technologiích.

Prezentace výsledků na ITB Berlín Autor: Lucie Poštolková

Prezentace výsledků na ITB Berlín Autor: Lucie Poštolková

Mezi nejčastější aktivity, které lidé hledají v telefonech, patří informace o počasí, aktuální zpravodajství, navigace, plánování cest, letecké a dopravní řády. Vychází to z německého průzkumu, který zveřejnila na cestovatelském veletrhu ITB Berlin Susanne Fittkau. Německý turistický průmysl je větší a dynamičtější, podle řady analytiků je také o krok před naším trhem. Německé statistiky nám tak mohou ukázat, kam směřuje turistický ruch.

Chytré telefony se stávají pomocníkem a rádcem lidí na cestách. Není tedy divu, že již 44 procent lidí si v Německu kupuje nebo rezervuje některé služby prostřednictvím mobilu.

Průzkum zpracovala německá firma Fittkau & Maaß Consulting. Od 28. září do 9. listopadu 2012 se ankety zúčastnilo 102 221 osob.

Nejčastěji nakupují na cestách

Anketa se zaměřila také na místo, kde nejčastěji lidé nakupují přes mobil. Výzkum dělí místa do tří velkých skupin, největší zaujímá prodej přes mobil na cestách, což činí 43 % (venku na cestách, při čekání, v autě, vlaku, autobuse, kavárně a restauraci). Následuje druhá velká oblast domova s 39 % (na gauči, v posteli). Poslední část tvoří ostatní, kam zařadili například pracoviště, u přátel a nic z uvedeného. Mezi dílčími místy vede nakupování z domova na gauči, těsně za ním pak venku na cestách.

Prodej přes mobily

Nejčastěji si Němci kupují přes mobil jízdenky nebo letenky. Necelá šestina majitelů chytrých telefonů si kupuje placené aplikace, následují v těsné blízkosti knihy. Pod šesti procenty se pak pohybuje prodej oblečení, bot, hudby, her, filmů a dalších věcí. Zájezdy a hotelové pokoje pak mají dohromady podíl 3,7 % prodeje.

Lokalizace pro cestovatele

Lokalizaci přes GPS a mobilní sítě používá každý pátý Němec s chytrým telefonem. Nejčastěji ji využívají v plánovači cest, průvodcích, cestovních mapách s načítáním aktuální polohy, hledání služeb v okolí (hotely, restaurace apod.), při vyhledávání nejvýhodnějších nabídek, virtuální prohlídce města, fotografie daného místa atd.

Podle ankety největší potenciál využití služeb založených na určování polohy nesou právě virtuální prohlídky měst, hledání nejvýhodnějších nabídek v okolí, hledání přátel, kteří se nacházejí v okolí, přihlašování si různých služeb, cestovní mapy využívající aktuálního umístění, sady videí a fotek o daném místě, hledání a plánování cest atd.

Facebook a Google vedou v lokalizaci

Němci zkoumali také poměr uživatelů lokalizace přes sítě a jejich povědomí. Na plné čáře vede Facebook, kde se povědomí o této službě vyšplhalo na 70,7 %, reálně pak toto využívá 23,7 %. Následuje Google Places, o kterém ví 51,9 % dotazovaných, reálně je pak využívá 20,1 % osob. Třetí v žebříčku Google Latitude s 33,4 % vstupuje do povědomí veřejnosti, reálně je pak používá 8,6 %. Následují menší sítě Qype, Foursquare, Yelp a Friendticker.

Aplikace vedou nad mobilními stránkami

Podle ankety Susanne ­Fittkau téměř polovina lidí nakupuje přes aplikace. Mobilní webové stránky pak používá 43 % osob. Jen 8 % uvádí, že nepoužívá žádnou variantu.

Popularita chytrých telefonů

Susanne Fittkau sleduje také užívání chytrých mobilních telefonů z dlouhodobého hlediska. Od roku 2008 stoupá počet uživatelů chytrých telefonů, na podzim 2012 to činilo již 50,9 %. V porovnání s tablety PC, které zaujímají zatím 18,4 %, se jedná o silnou konkurenci v rámci volného připojování k internetu na cestách (notebooky a netbooky studie nezahrnuje).

Denně chodí na mobilní webové stránky více než polovina majitelů chytrých telefonů. V porovnání se studií z roku 2009 se denně připojilo jen 38,6 %. Alespoň dvakrát týdně je dnes používá necelá třetina osob. Vzácně chodí na internet jen 9,2 % majitelů a 6,3 % se prostřednictvím smartphonů nepřipojuje vůbec.

Když se podíváme na rozložení uživatelů smartphonů, převažují muži. Největší věkovou skupinu tvoří osoby mezi 20 až 50 roky (69 %). Mládež do 20 let činí 12,1 %, zbytek pak lidé nad 50 let. Více než polovina uživatelů chytrých telefonů má Androidy, necelá třetina pak vlastní iPhone.

Lucie Poštolková


Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *