Česko nejen na Instagramu

 Jak probíhá konference TBEX? Jaké jsou její výstupy? Proč se země předbíhají, aby mohly TBEX uspořádat? Co takový event vlastně přinese a je to nějak měřitelné? Jak se na to dívají čeští a zahraniční účastníci? Jak to vidí destinace a partneři? Podívejme se do zákulisí této jedinečné akce.

Víme, že nevíme

TBEX byl naprosto jedinečnou příležitostí, jak se porovnat se zahraničními kolegy, navázat kontakty a dozvědět se spoustu nového. Každá akce, která přinese čerstvé know-how a umožní inspirativní konfrontaci se zahraničím, je velmi vítána, a TBEX po této stránce naprosto splnil svůj účel. Kolem 90 % publika a 95 % speakerů byli zahraniční odborníci ze 43 zemí. Asi 75 % zahraničního publika spadalo do kategorie středně pokročilí a pokročilí v oboru influencer marketingu. Průzkum ukázal, že pro valnou většinu účastníků z ČR (jak influencerů, tak marketérů a DMOs) byl TBEX katarzí: před konferencí TBEX se z hlediska influencer marketingu ohodnotilo 40 % jako začátečníci, 50 % jako mírně pokročilí a jen 10 % se považovalo za pokročilé, nicméně po ní se 66 % cítilo již na mírně pokročilé a plných 33 % se nebálo označit se za novopečeného experta. Určitě tedy posun správným směrem a účast 5 Čechů na pódiu jako top odborníků je rovněž velký úspěch. Ale je to spíše začátek dlouhé cesty, je stále mnoho těch, co nevědí, že nevědí. Pro systémovou změnu bude třeba zapojení kritické masy odborné veřejnosti a těch prvních pár desítek, co se zúčastnilo konference TBEX, je třeba vidět jako jejich předvoj. Myslím, že TBEX mnoha lidem otevřel oči a ukázal obrovské možnosti, které před sebou máme, ať už jako jednotlivci, regiony, ccr nebo byznysy. Určitě to ukázalo na příležitosti v rovině odborných školení, vzdělávání, odborných publikací, proaktivního networkingu a zapojování se do zahraničních akcí.

Již nestojíme opodál

Organizátoři konference TBEX zahrnuli do obou 2 dnů konferenčního programu tzv. speednetworking, což jsou 2 hodiny velmi intenzivních ultrakrátkých jednání, která neslouží k ničemu jinému než k navázání kontaktů. Tento nástroj dokázal vtáhnout do víru námluv i ty největší introverty či odpůrce networkingu. Mezi českými zástupci byznysů, DMC a krajů byl speednetworking jeden z highlightů akce, kde průměrně navázali kontakt s 15–20 influencery a našli se i tací, kteří se obohatili o více než 50 kontaktů z celého světa. 80 % účastníků považovalo speednetworking za excelentní nástroj na prezentaci destinace a plných 95 % ho považovalo za velmi efektivní pro navázání kontaktů s influencery a možnost pozvat je do regionů. Každý, kdo se již snažil oslovit influencery, si hned uvědomil, jak obrovskou přidanou hodnotu tento nástroj poskytl, a skutečně nikdo neodešel s prázdnou.

Továrna na zážitky

Neodmyslitelnou součástí konference TBEX jsou navazující FAM tripy, které patřily k dalším vrcholům celé akce. Ve spolupráci s CzechTourismem a kraji se nám podařilo připravit 17 úžasných 4denních tripů pro skupinky až 12 influencerů de facto po celé České republice. Primární záměr těchto cest je vzájemné poznání. Influenceři se seznamují s danou částí země a místní zástupci a byznysy s nimi. Je to otvírání dveří dlouhodobé spolupráci, nikoliv snaha o krátkozraké vyždímání návštěvníků během první krátké cesty. To, co dnes nejvíce influencery osloví, je jedinečnost a pestrost zážitků, něco, co nezažijí jinde a co budou chtít se svými fanoušky sdílet na svém blogu, YouTube kanálu, Instagramu, Twitteru, Facebooku atd. a za čím se budou chtít vrátit. Z prvních ohlasů i prvních předběžných výsledků je vidět, že jsme se jako hostitelská země ukázali skutečně ve skvostném světle. Paleta zážitků byla opravdu neskutečná a na sociálních sítích se brzy začaly objevovat příspěvky o tom, jak např. influenceři létají v balonu nad jihomoravskými vinicemi, ručně vyrábějí klobouky v Moravskoslezském kraji, dělají kremrole v Liberci, dávají si pivní lázeň v jižních Čechách, popíjejí gurmánskou kávu při západu slunce v Českosaském Švýcarsku, meditují při lekcích ájurvédy na Vysočině anebo ochutnávají sýry a piva v mikropivovaru v Olomouci.

Česko nejen na Instagramu

Nejoblíbenější platformou pro sdílení obsahu je nyní Instragram (u 42 % účastníků je IG #1, následovaný FB 31 % a Twitterem 10 %). Jen na Instagramu je již nyní přes 1400 příspěvků z České republiky, které vznikly právě během konference TBEX a které již zaznamenaly desetitisíce lajků a komentářů a mají impakt v řádu 10 milionů uživatelů. Na Twitteru lze zaznamenat přes 10 000 příspěvků, jejichž zobrazení již dávno přesáhla 100 milionů. Na vyhodnocování je nyní ještě brzy, neboť mnoho influencerů má materiál ještě v postprodukci, což se týká především článků pro blogy a zpracovávání videí pro YouTube. Ale již nyní je samozřejmě možné vyhledat velké množství sdílených příspěvků online na různých sítích pod hashtagem #TBEXOstrava2018.

Celkový dopad pro Českou republiku je velmi pozitivní a jeho síla bude umocněná ještě tím, jak v následujících týdnech a měsících každý ze zapojených subjektů bude dále s navázanými kontakty, vytvořeným obsahem a nabytým know-how pracovat. Online dozvuky budou ještě v následujících měsících doměřovány, ale již nyní je jasné, že akce této magnitudy u nás ještě nebyla a dlouho nebude. Jedním z fenomenálních výsledků akce je rovněž fakt, že se u zahraničních návštěvníků, z nichž bylo 90 % v ČR poprvé, podařilo přeškrtnout rovnítko mezi Českou republikou a Prahou. Pro většinu z nich bylo překvapením, že se nekoná akce právě tam. Fakt, že se TBEX uspořádal v Ostravě, se ukázal jako naprosto strategický, poněvadž se aktivity s ním spojené a zejména FAM trips začaly odvíjet z druhé strany země, a byla tak možnost upřít pozornost všech účastníků mimo Prahu, která trpí spíše syndromem overtourismu. Skoro všichni se do Prahy úplně na závěr také podívali, ale prim tady hrály regiony, málo známé lokality a skryté poklady, které se snad právě díky těmto influencerům dostanou do popředí zájmu milionů followerů, kteří nyní budou mít mnohem širší povědomí, co všechno lze navštívit v naší krásné a pestré zemi.

Petr Klymec

 

Autor Petr Klymec (Články)


Enter the text or HTML code here

komentáře 3

  1. Pingback: Továrna na zážitky | TTG - vše o cestovním ruchu

  2. Pingback: Speednetworking nadchl i zástupce českých krajů | TTG - vše o cestovním ruchu

  3. Pingback: Instagram vede | TTG - vše o cestovním ruchu

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..