Českému trhu vládnou Řecko a Paříž

Jih balkánského poloostrova, antická kultura a středomořská kuchyně. Zejména taková jsou synonyma Čechů pro ideální letní dovolenou. Nejvíce se jich totiž vydává strávit prázdniny k moři do Řecka. Na prodloužený víkend však raději míří do Paříže.

Foto: Atout France/Cédric Helsly

Foto: Atout France/Cédric Helsly

Na řecké ostrovy se loni vydalo strávit svoji dovolenou celkem 22 procent Čechů. Řecko tak nadále potvrzuje své první místo v internetovém prodeji zájezdů. Zatímco při výběru letní destinace mají Češi vcelku jasno, jejich požadavky a preference se rok od roku mění. Jak dokládá současná situace prodeje zájezdů na českém trhu, populárními už nejsou řecké apartmány bez stravy, které Češi objednávali třeba před pěti až sedmi lety. Nyní chtějí naopak služby all inclusive. Tento trend si totiž čeští cestující vyzkoušeli zejména v arabských a muslimských zemích, a teď jej vyžadují i v evropských letoviscích. Kdo nemíří do Řecka, svou letní dovolenou většinou tráví v Turecku, Bulharsku, Tunisku či Španělsku. Naopak třeba Egypt láká v letošním roce Čechy méně, mezi letními top destinacemi se propadl až na 9. místo, kde ho předběhly také Itálie, Chorvatsko nebo Kypr.

Rodiny preferují Evropu a komfort

České rodiny s dětmi cestují nejčastěji na prázdniny do Bulharska, Chorvatska nebo Itálie. Právě v těchto evropských lokalitách je nejvyšší procento nákupu rodinných dovolených. Z leteckých destinací pak rodiče vybírají cesty na Kypr, do Řecka nebo Tuniska. Z TOP desítky nejoblíbenějších českých prázdninových lokalit je rodinami nejméně oblíbené Španělsko. Téměř polovina cestujících Čechů si pak jede na svou dovolenou opravdu odpočinout, nechtějí se obtěžovat ani nákupy potravin a nápojů či dokonce ani vařením. Svůj zájezd tak objednávají se službou all inclusive či dalšími formami tohoto typu stravování. Populární je například také ultra all inclusive, tedy neomezená konzumace jídel i nápojů po celý den. Necelá čtvrtina tuzemských cestujících pak volí polopenzi.

O víkendu chtějí Češi poznat Paříž nebo Istanbul

Eiffelova věž, Louvre nebo třeba byzantský chrám Hagia Sofia. Právě tyto památky touží Češi objevovat na svých víkendových evropských výletech, takzvaných eurovíkendech. Pokud zrovna nevyrazí do Paříže a Istanbulu, chtějí navštívit Barcelonu, Florencii, Petrohrad nebo Atény.

Pojem eurovíkend je však výhradně českou záležitostí, v jiných jazycích se s tímto termínem nesetkáme. Ročně přitom Češi odjedou na více než milion takovýchto zájezdů do zahraničí s délkou pobytu do čtyř dnů. Pro eurovíkendy je charakteristická délka jedna až tři noci. V tomto typu zájezdu jsou obvykle zahrnuty doprava, ubytování a případně strava a jejich cílem už nejsou pouze evropské metropole. Mezi oblíbenými městy, která chtějí Češi narychlo poznat, je totiž třeba i New York. V letošním roce navíc poptávka po takzvaných eurovíkendech značně stoupla, díky teplému počasí totiž začala jejich sezona přibližně o měsíc dříve.

Ze seznamu oblíbených víkendových destinací se za poslední rok úplně vytratily italské Benátky a také Řím. Například v roce 2011 byl Řím ještě druhým nejoblíbenějším městem, kam Češi na krátký pobyt vyráželi, Benátky byly zase pátou nejčastěji navštěvovanou lokalitou. Na oblibě pomalu a postupně získává naopak prodej víkendů v Dubaji. Lákadlem je totiž nejen zdejší exotika, ale také dobré letecké spojení a také velmi stabilní počasí. Poptávku po víkendových pobytech do Dubaje navíc podpoří plánované zrušení vízové povinnosti pro občany z Evropské unie, odpadne tak náročná byrokracie a třídenní čekání na vízum. Letošním předpovídaným trendem je také zájem Čechů o kratší pobyty u moře.

 

Radek ŠafaříkRadek Šafařík

obchodní a produktový ředitel Invia.cz, a. s.


 

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *