České hory za sebou mají vydařenou sezonu plnou sněhu

Provozovatelé lyžařských středisek si letošní zimu většinou pochvalují. Délka sezony byla tentokrát spíše kratší, ale díky dostatku sněhu vyzněla pozitivně. Většina horských středisek zaznamenala mírně vyšší návštěvnost než v loňském roce.

Špindlerův Mlýn Foto: CzechTourism

Především díky příznivým sněhovým podmínkám, sílící české ekonomice a investicím do rozvoje skiareálů se návštěvnost českých hor každoročně zvedá. „Oproti loňské sezoně se sice návštěvnost zvedla jen o tři procenta, ale poslední tři zimy byly z dlouhodobého hlediska nadprůměrné,“ vysvětluje Libor Knot, ředitel Asociace horských středisek ČR (AHS). Na návštěvnost měl vliv dostatek sněhu v lednu a únoru, kdy se návštěvníci rozmělnili do více středisek po celé republice. Pozitivní trend je patrný i na tržbách, které se podařilo navýšit o 5 % oproti loňské sezoně. Na druhou stranu je třeba zmínit letošní výrazný nárůst nákladů – například v oblasti energií a mezd zaměstnanců. Podle aktuálních analýz generují tuzemská horská střediska pro veřejné rozpočty roční přínosy ve výši 13 mld. Kč, přičemž vytvoří téměř 37 tis. přepočtených plných ročních pracovních úvazků.

Průběh zimy                                                                                                         

Letošní lyžařská sezona byla bohatá na přírodní sníh, ale kvůli vyšším teplotám poněkud kratší. Začala o něco později i díky omezeným možnostem k zasněžování na začátku prosince. Na vánoční svátky nebyly sjezdovky ještě v plné kondici, více sněhu totiž napadlo až koncem prosince, takže teprve v lednu byla v provozu i menší horská střediska. Únor byl ve většině střediscích nadprůměrný. Březen lze hodnotit jako slabý s brzkým nástupem jara, který na mnoha místech ukončil sezónu už před koncem měsíce.

Většina středisek měla dostatek přírodního sněhu, což snížilo náklady na umělé zasněžování. Letošní úhrn srážek byl nadnormální, nejvíce jich spadlo v prosinci a v lednu, zatímco únor byl spíše průměrný. Zima jako celek byla teplotně nadprůměrná, teplota vzduchu byla průměrně +0,4 °C. To je o 1,7 °C více než normál ve srovnatelném období.

Letos byla průměrná délka sezony 109 dnů, tedy méně než v loňském roce. V průměru se zasněžovalo po dobu 28 dnů a střediska využila jen asi dvě třetiny z maximálního objemu vody, který mají k dispozici na technický sníh. „Areály letos nemusely zasněžovat v takových objemech, jako tomu bylo v minulých letech. V některých oblastech nebyly v úvodu sezóny příznivé podmínky pro zasněžování, v lednu pak napadl dostatek přírodního sněhu, ačkoli se podmínky pro lyžování v jednotlivých částech republiky lišily,“ vysvětluje Knot.

Dolní Morava Foto: archiv resortu

Investice a vybavenost horských středisek

Zimní pobyt si návštěvníci mohli užít i díky neustále se zvyšující úrovni poskytovaných služeb. Provozovatelé středisek investovali před letošní sezonou přibližně 650 mil. Kč zejména do výstavby nových lanovek, zkvalitnění úpravy sjezdovek, moderních zasněžovacích systémů a rozšíření doprovodných služeb.

Investovat se horská střediska chystají i do příští zimní sezony, předběžně se připravují na investice ve výši okolo 800 mil. Kč. Chystá se například rozšíření areálů včetně nových sjezdovek, kdy největší investice připravují na Lipně a na Ještědu. O povolení ke stavbě šestisedačkové lanovky žádají v Peci pod Sněžkou, na několika místech (např. Špičák na Šumavě, Zadov, nebo Deštné) se chystají nové multifunkční obslužné objekty s restauracemi, službami a zázemím pro návštěvníky. Investiční prioritou středisek je také výstavba akumulačních nádržní. „Aby byla střediska schopna dobře a včas vysněžit sjezdovky a začít tak lyžařskou sezonu, na což jsou přímo navázány tisíce pracovních míst v celém segmentu horského cestovního ruchu, potřebují v areálech budovat akumulační nádrže s dostatečnou kapacitou. Ty umožní akumulovat vodu v době podzimních dešťů nebo oblevy, a naopak ‚vyrábět sníh‘ v době mrazů, což je také šetrné vůči vodním zdrojům a přírodě,“ říká Libor Knot z AHS.

Rozvoji českých hor by napomohla větší aktivita státu. Horská střediska volají už dlouho například po vytvoření pravidel pro strukturu a financování cestovního ruchu, díky kterým mají jiné evropské země nespornou konkurenční výhodu.

Foto: CzechTourism

Horská střediska jsou připravena na návštěvníky i v létě

Návštěvníků míří do českých hor stále více i v letních měsících a očekává se, že tento trend bude stále sílit. Meziroční nárůst návštěvnosti na našich horách, který dosahuje zhruba 5 %, je do značné míry výsledkem i rostoucí nabídky aktivit. Podařená zimní sezona umožní rozšiřování a zkvalitňování služeb pro letní klienty. Areály letos hodlají investovat do letních atrakcí přes 230 mil. Kč.

Největší investice pro letošní léto plánuje Dolní Morava, která v srpnu otevře nejdelší bobovou dráhu v České republice a druhou nejdelší v Evropě dlouhou tři kilometry, novinkou bude také zážitková hra v podzemí s názvem Stamichmanova štola. Na Monínci vzniknou nové terasy s bazénem a dětským hřištěm, na Lipně rozšíří populární Stezku korunami stromů o nové ptačí hodiny, které doplní tematickou Ptačí stezku. Rozšiřování nabídky aktivit se ale chystá i na dalších místech. Kromě toho je pro letní návštěvníky našich hor k dispozici stávající velká nabídka nejen atrakcí, ale také půjčoven, dětských hřišť, možností k relaxaci atd. Na mnoha místech je navíc tato široká nabídka „zabalena“ do výhodných balíčků zahrnujících i jízdné na lanovkách či v cyklobusech.

Propagace českých hor a spolupráce s agenturou CzechTourism

S cílenou propagací českých hor začala agentura CzechTourism již v roce 2015 a od té doby ji pravidelně zařazuje do svých marketingových plánů i díky velmi dobře nastavené spolupráci s Asociací horských středisek. V roce 2018 realizovaná Analýza potenciálu horských středisek a bike resortů pro rozvoj turismu v Česku založená na signalizačních datech mobilních operátorů ukázala vzrůstající oblibu českých hor u zahraničních návštěvníků. Ve srovnání s obdobnou studií realizovanou v roce 2015 se podíl zahraničních návštěvníků zvýšil na 34 % (10% nárůst). Vzrůstá i absolutní počet návštěvníků českých hor, konkrétně o 1,5 mil. návštěvníků oproti roku 2015 na celkových 11,9 mil. návštěvníků v roce 2018.

 „Získaná data z analýzy dokazují, že dlouhodobě realizované aktivity agentury CzechTourism na podporu návštěvnosti horských středisek mají reálný efekt a prostřednictvím sítě zahraničních zastoupení se tak daří české hory prezentovat jako vhodné místo pro rodinnou dovolenou mezi zahraničními návštěvníky,“ uvedl Jan Herget, ředitel agentury CzechTourism. Obě organizace nadále pokračují ve své spolupráci i v rámci projektu Český systém kvality služeb, ve kterém je pro horská střediska zavedený samostatný technický standard.

Newsroom TTG

Enter the text or HTML code here

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..