České dráhy se brání nařčení Jančury

České dráhy se brání nařčení Radima Jančury, podle něhož manipulovaly s propočty dotací požadovaných od státu. Podle ČD není možné srovnávat dieselové tratě způsobem, jakým to Jančura dělá (viz rozhovor na straně 1 v TTG 01/13).

Vlak City Elefant Foto: Archiv České dráhy

Vlak City Elefant Foto: Archiv České dráhy

To by bylo podle Radka Joklíka, tiskového mluvčího ČD, možné jen v případě, kdyby všechny spoje obsluhovala souprava stejného složení, stejného stáří, které ovlivňuje výši odpisů, se stejným počtem vlakového personálu a tak dál. Náklady ovlivňuje také počet zastávek, geografické podmínky a stav infrastruktury.

Ztráty vykazují České dráhy Ministerstvu dopravy po jednotlivých linkách a s příslušným komentářem. Kontrolu správnosti dat a účelnosti vydaných veřejných financí kontroluje, a zaplacením úhrady tedy i potvrzuje, v souladu se zákonem ministerstvo. Jakákoliv manipulace je nemožná.

„Na trati Olomouc – Krnov – Opava – Ostrava jsme v roce 2011 vykázali ztrátu 175,46 korun na vlakový kilometr (vlkm). V tom je ale započítán také poplatek za průjezd části vlaků přes polské území a za údržbu veřejných prostor, což ani jeden účastník tendru v kalkulacích nemá. Bez těchto položek byla naše ztráta za rok 2011 169,46 Kč/vlkm. Loni jsme ztrátu dál snížili na cca 159 Kč/vlkm, počítáno bez asi šesti korun za průjezd polským územím a za veřejné prostory,“ uvedl Joklík.

K tomu, že Jančura opakovaně vyzývá k „odebrání“ pozemků ČD, Joklík uvedl, že byly do akciové společnosti ČD vloženy při jejím vzniku v roce 2003 a není možné po letech přijít a jen tak část majetku obchodní společnosti zase odebrat. „Takový postup by mohl mít zásadní dopad na hospodaření firmy. Majetek je možné pouze prodat za cenu stanovenou nezávislým odborným posudkem,“ doplnil Joklík.

 

Jeden komentář

  1. Pingback: Radim Jančura: Autobusy vyměníme za vlaky | TTG - vše o cestovním ruchu

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *