Být či nebýt v souladu s trendem

Polovina roku přináší určité bilance i určité výhledy. Co se stalo či se stane určujícím v cestovním ruchu v roce 2013? Jaká hodnocení se objevují?

Costa Favolosa - pohled z přístavního mola Foto: Lucie Poštolková

Ilustrační foto Costa Favolosa – pohled z přístavního mola Foto: Lucie Poštolková

O roli ceny při výběru turistického produktu se hovoří čím dál více. S tím souvisí požadavek na transparentnost ceny i možnosti výběru služeb à la carte. Tyto služby narůstají. V Kanadě se například cena v některých hotelech odvíjí od toho, zda klient chce mít televizi, či si bude sám uklízet či vyžadovat základní či bohatší kosmetické vybavení koupelny.

Hledání autentických hodnot a kvalit sílí. Od nezávadných potravin přes kvalitu mořské vody až po autentické poznání místa, kam jedeme. U evropských turistů se začínají čím dál více objevovat snahy a přání žít v daném místě tak, jak tam žijí rezidenti. Ale dokážeme to ještě?

Obavy z vývoje světa podpořené mnohem dostupnějšími informacemi posilují zájem o odpovědný turismus. Nepůsobí však mnohdy sladěně. Každý si z nich zvolí to, co mu více vyhovuje.

Vítězí tematické cestování

Mezi turistickými produkty vítězí tematické cestování. Napomáhá tomu oproti klasické skupinové turistice i cestování malých či větších skupin přátel či rodinných klanů s podobnými zájmy a žebříčkem hodnot. Ostatně tyto skupiny charakterizují dnes i život mimoprázdninový. Potěšitelný je jistě zájem o rozšíření znalostí z oborů, o kterých toho moc nevíme. Například ve francouzské oblasti Vercors mají úspěch pobyty s astronomií.

Nové technologie postupně mění celý cestovní ruch. Chytrý mobil má definitivně zvítězit nad přenosným počítačem do roku 2015, tvrdí například Tourism Montréal. Znásobňuje se počet různých aplikací, které jsou schopné provázet turistu od okamžiku jeho příjezdu do vybrané destinace. Vytvářejí se osobní průvodci, sestavené přáteli či těmi, na jejichž doporučení věříme. Doporučení těch, kteří mají za sebou určitou zkušenost či kteří v dané destinaci žijí, budou i v budoucnu nejvyhledávanější. Tito cestovatelé se tak v podstatě stávají sami mluvčími turistických destinací.

I přes snahu odpoutat se o dovolené od celoročních všedních starostí dovolená vždy odráží náš běžný životní styl, měřítko hodnot a naše zájmy. Budeme-li sledovat jen trendy, nepoznáme sami sebe, pokud chceme něco změnit, nemusíme mechanicky přijímat, co letí, ale držet se jednoduché přirozenosti. I to by měla být dovolená.

 maj

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *