Zdeňka Macková: Bojujeme kvalitou, ne slevou

Vždycky jsem si myslela, že každá kvalita má svou konkrétní odpovídající cenu, pod kterou nelze jít. Proto bych se chtěla vyjádřit k situaci, která je v Česku trendem posledních několika let. Nabídka slev a výhodných nákupů číhá doslova na každém kroku a reklamní letáky všeho druhu zaplavují poštovní schránky. Výprodeje za snížené ceny jsou pochopitelné u obchodníků, kteří se potřebují zbavit starých zásob a vyprázdnit sklady pro nové kolekce.

Co ale vede k výrazným slevám podnikatele v cestovním ruchu? Slevy a akční pobyty existovaly i v této oblasti vždy. Měly ovšem za úkol pokrýt tzv. hluchou sezonu nebo doprodat zbylé kapacity. Slevy (50 a více procent), které jsou v současné době poskytovány slevovými portály, jsou naprosto nesmyslné a likvidační. Hotel nebo penzion na nich nemůže vydělat ani na provozní náklady a udržet klienta, který hledá jen slevu a je naprosto neloajální, je velmi těžké.

Foto: archiv A. Mikulové

Foto: archiv Z. Mackové

Hotelu pak nezbývá nic jiného než dávat opět vysoké slevy, jinak nemá šanci tohoto klienta nalákat zpět na pobyt. Jakou motivaci pak mohou mít zaměstnanci takového hotelu, kteří vědí, že pobyt sotva zaplatí jejich práci a nevydělá nic navíc? Diskutovala jsem na toto téma s manažery hotelů a ti sami přiznali, že zaměstnanci, kteří vědí, že zde pobývají klienti slevových portálů, mají menší motivaci pracovat. Proškolení a kvalifikace personálu stojí nemalé peníze. Zastávám názor, že k zisku se nelze prošetřit. Hoteliéři musejí pochopit, že služby jsou postaveny na loajalitě klientů a ta u slevových portálů prakticky neexistuje.

Mezi největší rizika propagace přes slevové portály patří vysoké distribuční náklady, dlouhodobé snižování loajality zákazníků k danému hotelu, negativní dopad na hodnocení kvality služeb a minimální konzumace nad rámec předem zakoupených služeb. Jelikož znám z vlastní zkušenosti řadu wellness hotelů a lázní, které wellness pobyty nabízejí, tak mám představu, jak má vypadat kvalitní ubytování, stravování i služby wellness, jakož i cena, která je pro dané zařízení rentabilní a umožní generovat přiměřený zisk. Ze zvědavosti jsem se proto rozhodla využít nabídky na slevovém serveru a koupit a na vlastní kůži vyzkoušet víkendové pobyty v jednom nejmenovaném, údajně čtyřhvězdičkovém hotelu. Snažila jsem se pochopit strategii a kalkulaci hotelu, který se odhodlal nabízet své služby na slevovém portálu. Se slevovým kuponem nás ubytovali v pokoji, který rozhodně neodpovídal čtyřhvězdičkovému standardu. Přitom vím, že hotel disponuje i lepšími pokoji. Jenže slevový server nenese žádnou odpovědnost za přidělený pokoj, protože si pobyt domlouváte již sami v konkrétním zařízení. Pokud se týká stravování, měli jsme předem uhrazenou polopenzi (snídaně a večeře). S kvalitou i množstvím jsme byli spokojeni a neměli jsme naprosto žádné výhrady. Ovšem na oběd jsme seděli v restauraci skoro sami – lidé se slevovými kupony jednoduše využívali jen to, co měli uhrazeno předem přes slevový portál, a žádné další služby již nepožadovali. A co se týká wellness služeb? Hotel avizoval provozní dobu wellness centra ve svých materiálech (možnost vstupu do wellness mají i neubytovaní klienti), ovšem ve skutečnosti jsme museli předem nahlásit, kdy chceme do wellness jít, aby byly k dispozici vyhřáté sauny a fungovala všechna zařízení. Takže když shrnu svou zkušenost – nikdy již nebudu kupovat wellness pobyt přes slevový portál. Provozovatelé těchto portálů nejsou specialisté na cestovní ruch, a nemají tudíž představu o kvalitě prodávaných zařízení. Chci věřit, že kvalitní wellness hotely se nenechají zlákat vidinou rychlého prodeje služeb a do takovýchto akcí nepůjdou. Pak zbudou jen ta zařízení, která se potýkají dlouhodobě s problémy a bojují sama se sebou. Mimochodem – hotel, který jsem navštívila, bojuje s obsazeností dodnes a dokonce se spekuluje o jeho prodeji.

Domnívám se také, že by rozhodně situaci prospělo, kdyby jednotlivé hotely byly přísně a přesně kategorizovány, co se týká počtu hvězdiček. Není možné, aby např. hotel, který má jednu saunu a jednu vířivku, se honosil označením wellness hotel. V této oblasti by bylo dobré inspirovat se osvědčenými certifikacemi kvality německé společnosti EuropeSpa Wiesbaden (www.europespa.eu). Tato společnost certifikuje lázně, wellness hotely a hotely spa v celé Evropě a prosazuje jednotnou úroveň kvality s přeshraniční platností. Tím jsou zaručena srovnatelná měřítka kvality ubytování, stravování i dalších služeb.

Na závěr bych chtěla dodat, že v naší firmě (www.e-lazne.eu) budeme eliminovat spolupráci s hotely, které se objevují na slevových portálech – nechceme podporovat podbízivé praktiky a nefér obchodní vztahy, i když je to hlavně na rozhodnutí hotelových manažerů. Jdeme do boje se svým názorem a věříme, že nejsme osamoceni. Chceme vytvořit protipól slevovému šílenství a nabízet kvalitu. Budeme rádi, pokud se svým názorem nezůstaneme osamoceni. KVALITA PROSTĚ MÁ A MUSÍ MÍT SVOU CENU!!

 

PhDr. Zdeňka Macková

 

komentáře 2

  1. Theodor Štofira says:

    Naprosto souhlasím. Cesta nesmaslných slev není řešením. Je to cesta do pekel. Osobně bych podobnou nabídku nikdy nevyužil. Pokud souhlasí kvalita poskytovaných služeb, má se to promítnout i do cenové relace.

  2. Jana P. says:

    Přesné a trefné. Náš trh je naprosto nekoncepční a každý si může dát počet hvězdiček, jaký chce, aniž by na to měl. Skvělý článek.

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *