Big data: Pomohou cestovnímu ruchu na Šumavě?

Která místa a kdy jsou na Šumavě nejvíce turisticky vytížená? Na to odpoví analýzy založené na sběru Big dat. Právě Big data mají pomoci hoteliérům, restauratérům, drobným podnikatelům, obcím a dalším subjektům poznat a následně zacílit na turisty Šumavy. Krkonošský národní park ve spolupráci s T-Mobile a KPMG se domlouvají na dlouhodobější spolupráci analýz Big dat. Uvedl to Jan Dvořák, tiskový mluvčí Národního parku Šumava.

Big data ČR

Časová sekvence v dopoledních hodinách pohybujících se signálů z Big dat. Zdroj: T-Mobile

Celkem 6900 návštěvníků/turistů za den navštívilo na přelomu roku 2013/2014 sledované oblasti: Lipno nad Vltavou, Přední Výtoň, Modravu, Kvildu a Horskou Kvildu. Podle pilotního průzkumu tam strávili více než 260 tisíc člověkodnů. Stále převládají domácí turisté, zahraniční čítají 24 %. Vyplývá to z Big dat společnosti T-Mobile, zbytkových mobilních dat či vozidel (providerů, jako jsou např. navigace).

Přibude na Šumavě více popisků v nizozemštině a němčině?

Převážná většina domácích návštěvníků přijela do sledovaných oblastí z blízkého okolí (tzn. Jihočeský a Plzeňský kraj) a hlavního města Prahy. „Nejvíce zahraničních návštěvníků přijelo do sledovaných oblastí z Nizozemska (36 %) a z Německa (35 %). S výrazným odstupem následují Rakousko s 6 % a Rusko s 5 %,“ dodal Zdeněk Tůma ze společnosti KPMG Česká republika.

Z domácích návštěvníků nejvíce turistů přijíždí na Šumavu z Prahy (téměř 17 %), následují Český Krumlov s 15 % a Klatovy s 13 %.

Zdroj: T-Mobile

Zdroj: T-Mobile

Zdroj: T-Mobile

Zdroj: T-Mobile

Hlavní cíle výletů domácích i zahraničních turistů jsou převážně v blízkosti místa, kde strávili noc. Na výlet se vydalo více než 1000 domácích a 700 zahraničních turistů, což představuje přibližně 0,5 % domácích a 1,2 % zahraničních turistů, kteří navštívili sledované oblasti Šumavy během období měření.

Podle analýzy KPMG přinesli turisté během dvouměsíčního sledovaného období regionu více než 211 milionů korun, z čehož přibližně 70 % připadlo na domácí a 30 % na zahraniční turisty.

Jak využije data Šumava?

Pilotní průzkum Big dat přinesl orientační informace o pohybu a koncentraci osob na území Šumavy v prostoru a čase. „Pilotní průzkum u nás zatím nevyvolal žádnou reakci ve změně strategie přístupu k území, to by mohl až komplexnější průzkum, který by obsáhl celých 12 měsíců a většinu území. Pokud jde o konkrétní výstupy těchto dat, tak rádi bychom vylišili – bude-li to možné – tranzitující a užívající si návštěvníky, dále zjistili, jak se návštěvníci kumulují v prostoru a čase, a to i mimo čas, kdy o nich víme z jiných zdrojů (časné ráno, večer, houbaři apod.), a podle toho dimenzovali naši infrastrukturu,“ uvedl pro TTG Pavel Hubený, ředitel Národního parku Šumava.

Zdroj: T-Mobile

Během zimy 2013/2014 bylo nejvíce sněhu na Lipně, kam se sjížděla většina návštěvníků Šumavy. Proto zaznamenalo Lipno během zimy vyšší návštěvnost než obvykle. Zdroj: T-Mobile

Zdroj: T-Mobile

Zdroj: T-Mobile

Výsledky analýz budou zveřejněny na stránkách Národního parku Šumava a také v časopise Šumava. Plánuje se navázat na pilotní průzkum projektem, který by sledoval pohyb turistů na Šumavě během 12 měsíců. „Rádi bychom ho zahájili ještě letos, vše se ale odvíjí od finančních prostředků, které budeme mít k dispozici,“ dodal Pavel Hubený. V budoucnu by pak Big data mohla pomoci při koordinaci služeb, infrastruktury či parkovišť ve více turisticky exponovaných oblastech.

Prozatím Šumava sbírá statistiku návštěvnosti v rámci informačních center, která mají čidla na počet osob, jež vešly do budovy. Ta se dále zpracovává, odečítá se příchod pracovníků centra, procenta lidí, kteří se do infocentra opětovně vracejí. Bohužel tato statistika nezahrnuje všechny návštěvníky regionu.

Jak fungují Big data

Pro pilotní průzkum probíhal anonymní sběr dat z mobilních telefonních čísel T-Mobile a providerů z vozidel. Následně byla data propojena s dalšími zdroji dat, jako jsou mapy a statistiky ČSÚ, nakonec byly výsledky pomocí statistických metod přepočítány na populaci (T-Mobile má v současnosti 40 % mobilních čísel na českém trhu). Data procházejí také kontrolou validnosti, přesnosti a jsou také odečítány další možné odchylky.

Zdroj: T-Mobile

Zdroj: T-Mobile

Díky znalosti polohy telefonního čísla v reálném čase lze odlišit, kdo je na týdenním, víkendovém či delším pobytu a odkud na Šumavu přijel. „Veškeré datové zdroje jsou pomocí algoritmů anonymizovány. Tyto algoritmy se stále mění, aby nemohlo dojít ke zneužití dat. Po zpracování dat se veškeré zdroje mažou a výstupem jsou agregované hodnoty měření zadaných úloh,“ vysvětlil důraz na ochranu osobních dat Lukáš Kovárník, manažer partnerského prodeje T-Mobile.

Kde a jak využívají Big data ve světě?

Nejvíce se Big data využívají v USA, Evropa zatím zaostává. Například americký maloobchodní řetězec Macy’s Inc. průběžně upravuje ceny u 73 milionů položek na základě poptávky a jejich dostupnosti. McDonald´s US aktualizuje menu podle momentální situace na příjezdové komunikaci: Když jsou fronty, digitální menu zobrazuje jídla s kratší dobou přípravy. Když je volno, zobrazuje se náročnější menu s vyšší marží.

Policie v Los Angeles, v Santa Cruz a firma PredPol začaly do systému zadávat kriminální data. Software dokáže předpovědět výskyt kriminálního činu s přesností na cca 300 m2. Tam, kde byla aplikace využívána, se v LA snížil počet vloupání o 33 % a násilných činů o 21 %.

Na území České republiky byly realizovány studie na sledování pohybu obyvatelstva v denních a nočních hodinách na území Prahy, dopad povodní z roku 2013 na mobilitu v Karlíně, pohyb obyvatel MČ Černý Most v pracovní dny, monitorování dopravních proudů na silnicích v České republice a další. „V současné chvíli zvažujeme také spolupráci se zahraničními partnery, se kterými bychom spolupracovali při zpracování Big dat,“ uvedl pro TTG Lukáš Kovárník.

Enter the text or HTML code here

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..