Benchmark měst ukázal předpoklady pro cestovní ruch

Nejlepší předpoklady pro cestovní ruch mají Písek a Hluboká nad Vltavou, vychází to z analýzy vybraných malých a středně velkých měst ČR, kterou zpracovala KPMG.

Zdroj: KPMG

Vysoká úroveň předpokladů pro cestovní ruch (zelená) • Střední úroveň předpokladů pro cestovní ruch (žlutá) • Nízká úroveň předpokladů pro cestovní ruch (cihlová)
Nízká úroveň předpokladů pro cestovní ruch Zdroj: KPMG

Mezi hodnocenými malými městy mají kromě Hluboké nad Vltavou dále vysokou úroveň předpokladů pro cestovní ruch také Mníšek pod Brdy, Nová Bystřice, Telč a Strážnice. Druhé místo, střední úroveň předpokladů, si odnesly Bojkovice, Broumov, Nýrsko, Horní Slavkov a Přibyslav. Nízkou úroveň předpokladů vykazovaly Vítkov, Kojetín, Horní Jelení, Podbořany a Železný Brod.

Největší předpoklady pro cestovní ruch vykazuje Písek v kategorii středních měst. Klatovy, Tábor a Pelhřimov mají také vysokou úroveň předpokladů. V hodnocení o něco hůře skončily Děčín, Mladá Boleslav, Trutnov, Chrudim a Blansko. Nízkou úroveň předpokladů pro cestovní ruch pak vykazovaly Sokolov, Chomutov, Česká Lípa, Krnov, Přerov a Otrokovice.

Jaká byla hodnotící kritéria?

Analýza benchmarku českých měst řešila tematické okruhy, jako jsou volnočasová infrastruktura, demografická kritéria (např. stav a změna), dopravní infrastruktura (např. podíl rozpočtu na infrastrukturu i veřejnou dopravu atd.), občanská vybavenost, socioekonomická kritéria (např. podíl obydlených domů, cena nájmu atd.) a politické klima.

Vysoká úroveň předpokladů pro cestovní ruch (zelená) • Střední úroveň předpokladů pro cestovní ruch (žlutá) • Nízká úroveň předpokladů pro cestovní ruch (cihlová) Nízká úroveň předpokladů pro cestovní ruch Zdroj: KPMG

Vysoká úroveň předpokladů pro cestovní ruch (zelená) • Střední úroveň předpokladů pro cestovní ruch (žlutá) • Nízká úroveň předpokladů pro cestovní ruch (cihlová)
Nízká úroveň předpokladů pro cestovní ruch Zdroj: KPMG

Multikriteriální vážená analýza byla založená jednak na datech volně dostupných (např. sčítání lidu), na vyžádaných informacích (např. finanční hospodaření obcí), ale i na dotazníku, jak zástupci měst poskytují informace. S představiteli dané obce anebo rodáky probíhaly řízené rozhovory na téma, jak by charakterizovali své město. V neposlední řadě bylo hodnoceno také to, jak se město prezentuje.

„Vytvořili jsme co nejkomplexnější a nejtransparentnější analýzu měst,“ řekl pro TTG Ondřej Špaček, Manager, Management Consulting KPMG. „Mezi městy to funguje podobně jako mezi hotely. Hoteliéři si myslí, že si je klienti najdou sami. Ale to není pravda. Města musejí také podporovat různé akce. Měla by hledět do budoucna a vytvářet projekty, které slouží lidem a zároveň jsou funkční,“ dodal Ondřej Špaček.

Analýza probíhala v roce 2012. Vychází ze stavových podkladů k roku 2011 a sleduje vývoj mezi roky 2001 a 2011.

  lp

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *