Anketa: O čem se mluví – Rusko, Ukrajina a my

Největším aktuálním problémem tuzemských cestovních kanceláří je přílišný vliv politiky na jejich práci, zaznělo na tiskové konferenci, kterou za účasti ministryně Věry Jourové uspořádala koncem března ACK ČR.

Foto: Flickr.com/Sara N.

Foto: Flickr.com/Sara N.

Za nejzávažnější z probíraných kauz byly označeny politicky nekorektní komentáře k situaci na Ukrajině a jejich vliv na cestovní ruch: „Dříve se většinou jednalo především o politiku v zemích, kam mířili naši turisté, a situace se tak dotýkala především výjezdové turistiky. Situace na Ukrajině zasáhla bohužel velmi vážně i do života cestovních kanceláří a agentur, které se zabývají příjezdovou turistikou především z Ruské federace,“ nastínil zmíněný problém Viliam Sivek, předseda ACK ČR.

Je zřejmé, že si ztrátu pro český trh perspektivních turistů nemůžeme dovolit a že výroky některých našich politiků v počátcích krizové situace na Ukrajině měly negativní dopad. Proto bylo velmi pozitivně kvitováno rozhodnutí MMR ČR spustit kampaň v Rusku, do níž bude investováno 42 milionů Kč.

Nicméně ke ztrátám již došlo nejen na straně incomingových kanceláří, ale i u pořadatelů zájezdů do Ruské federace a na Ukrajinu a v našich ubytovacích zařízeních.

Více se dočtete v odpovědích na naše anketní otázky.

  ln

1 Jaký bude dle Vašeho názoru dopad současného dění na Ukrajině a v Rusku na příjezdovou turistiku z těchto zemí do České republiky?

2 Zaznamenali jste již nějaké konkrétní ohlasy ovlivňující Vaše podnikání?

 

Petr NovotnýPetr Novotný

ředitel CK Adventura

1+2 Vzhledem k charakteru a orientaci naší CK na téměř výhradní outgooing, nemohu na takto položenou otázku uspokojivě odpovědět. Ale abych vás nezklamal, mohu se na situaci alespoň krátce podívat z pohledu cestovní kanceláře, která nabízí ucelenou nabídku poznávacích a turis­tických zájezdů na Ukrajinu a do Ruska. Tato situace je pro nás srovnatelná s tsunami či nějakou epidemií. Zájezdy na Ukrajinu jsme již pro letošek odepsali zcela, do Ruska jsme je již měli z cca 80 % vyprodané ještě před anexí Krymu, bohužel tento stav bude asi definitivní. Naše klientela (55+) si ještě velmi dobře pamatuje zlo, které nám po šedesátém osmém působila přítomnost sovětských okupantů. S tím bude asi bohužel souviset před časem prolomená nedůvěra v cestování do Ruské federace. Ačkoliv je ohnisko aktuálních nepokojů na tisíce kilometrů vzdálené od našich oblíbených turistických destinací (Karélie, Kavkaz, Altaj, Bajkal, Kamčatka), Češi zkrátka nebudou mít za stávající situace příliš chuti cestovat do země, která i nám v minulosti způsobila tolik příkoří.

 

Josef BáraJosef Bára

předseda představenstva a generální ředitel EuroAgentur Hotels & Travel, a. s.

1 Za nejvíce nešťastné považuji prvotní silné emoční reakce některých našich politiků, hlavně ty komentující oblast s vydáváním víz. Tato vyjádření měla daleko nejsilnější vliv na nynější pokles incomingu z Ruské federace než samo dění na Krymu. Předpokládám, že během 3–4 měsíců se situace navrátí k očekávaným letošním číslům. Ruský klient chce cestovat, je to součást jeho životního stylu, při slabém rublu pouze zkrátí pobyt nebo si vybere levnější službu. V posledních dnech došlo i k téměř tříprocentnímu posílení rublu vůči euru. Ruští touroperátoři prodávají zájezdy v eurech, vždy kurzem k danému dni vůči rublu, a tak i díky mírnému posílení rublu můžeme zlepšení očekávat.

2 Ano, oproti březnu, kdy jsme snížením cen v Karlových Varech dosáhli stejného počtu přenocování jako v loňském roce, v dubnu již výrazně spadla poptávka a nijak zásadně trh nezareagoval ani na úpravu cen. V Praze lze propad nahradit z jiných trhů, v Karlových Varech však v zásadě nikoliv.

 

Viliam SivekViliam Sivek

předseda ACK ČR, generální ředitel Sivek Hotels

1 ACK ČR prováděla rozbor u ruských partnerů. Hlavní příčinu poklesu zájmu o cestování jako takové vidí především v prudké dvacetiprocentní devalvaci rublu. Cestovat a poznávat svět je pro občana Ruské federace přirozenost a bylo by dobré v této souvislosti připomenout pár údajů. Jen do Evropy jich za rok 2013 vycestovalo 19 milionů, ve Španělsku tvoří 32 % klientů příjezdové turistiky, v Maďarsku jsou na 2. místě, v Rakousku na 3. místě co do počtu návštěvníků. Nedovedu si představit veškeré negativní hospodářské dopady, kdyby v souvislosti s událostmi, na které se ptáte, Česká republika přistoupila k sankcím proti Rusku a zpřísnila dnes stále nevstřícnou vízovou politiku. Rád bych připomněl, že jsem v polovině února 2014 ještě před zásahem vojsk na Krymu navrhoval vytvoření meziresortní komise, která by se vstřícnější vízovou politikou zabývala. Hlavní okruhy problémů spatřuji ve zpružnění udělování víz a v nedostatečném procesu akreditace cestovních kanceláří v zahraničí. Vyčíslili jsme i ztrátu 3 miliardy korun, kterou naše státní kasa má jen proto, že jsme v oblasti vydávání víz pro ruské občany v rámci Evropské unie jak se říká „papežštější než papež“. Proto jsem rád, že i v této době MMR přišlo s návrhem investovat cca 40 milionů korun na reklamní kampaň v Rusku a podpoří dnes klesající prodej.

2 V současné době je prodej u ruských partnerů oproti předchozímu roku přibližně o 15–20 % nižší. Stále jsem však optimistou a věřím, že u Rusů zvítězí jejich touha poznávat svět, cestovat a nakupovat.

 

Věra JanečkováVěra Janičinová

obchodní ředitelka divize letenek Student Agency

1 Společnost Student Agency se především specializuje na cestování do zahraničí, na incoming se příliš nezaměřujeme, vyjma našich autobusových linek. Přesto neočekáváme zásadní negativní vliv kolem dění na Krymu. Větší vliv měly nepokoje v Kyjevě, které odradily pár firem v uvedený čas do této lokace cestovat.

2 Prozatím jsme nezaznamenali žádné zásadní reakce zákazníků či pokles přepravených osob do Ruska a Ukrajiny, vyjma období protestů v Kyjevě.

 

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *