Anketa: Kde si rezervují klienti hotel nejčastěji?

Technologie a internet vládnou světu. Jak si stojí internetové rezervační systémy (OTA) mezi českými hoteliéry? A jaké národnosti nejčastěji generují?

Foto: Jan Mottl

Foto: Jan Mottl

Booking.com, Expedia.com a HRS jsou internetové rezervační systémy, které generují nejvíce klientů mezi objednávkami přes internet. Vyplývá to z ankety mezi českými hoteliéry.

Potvrzuje to i Veronika Velasová z Resortu Svatá Kateřina, kde evidují 70 % internetových rezervací přes Booking.com a 13 % přes HRS. Ze statistiky hotelu Leonardo vyplývá podobné řazení: Booking.com s 35 %, Expedia s 20 %, Orbitz s 10 % a 15 % zaujímají jejich vlastní stránky.

Tyto portály potvrzuje také statistika hotelu BEST WESTERN Hotel Kinsky Garden: „Přes internetové rezervační systémy k nám klienti chodí nejčastěji přes Booking.com (13 %) a Hotelbeds (10 %),“ uvedl pro TTG Radek Jirka, Sales & Marketing Manager hotelu.

Mezi další neopominutelné portály patří Lastminute.com, Hotel.de, Orbitz.com a vlastní hotelové stránky, které přinášejí větší variabilitu produktů a kreativnější nabídku.

Nesmíme zapomínat na politiku jednotlivých hotelů. Ať už se jedná o předem domluvené pozice na portálech nebo o individuální nabídky hotelů, které například Booking.com, Venere a Hotel.de neumějí zprostředkovávat. Filtrují na svých stránkách jen ubytování se snídaní. Proto pro úzce profilující se hotely nemusí být daná statistika směrodatná. Například lázeňské hotely nabízející léčebné a wellness pobyty se zde nemohou dostatečně prezentovat, řekla TTG Lucie Mundilová z Hotelu Olympia.

Hoteliéři by se ale měli zaměřit na prodej přes internetové rezervační systémy, protože jsou nedílnou součástí prodeje. Například v Resortu Svatá Kateřina generují přes tyto systémy přibližně 40 % klientů s ohledem na sezonu.

Pokud se zaměříme na pestrost zmiňovaných OTA systémů, nejčastěji se skloňují právě velké zahraniční portály. Specificky zaměřené hotely pak zmiňují také konkrétněji zaměřené OTA systémy, jako jsou BookYogaRetreats, marianske-lazne-hotely.cz a Spa.cz.

Na otázku národnostního složení neměli všichni dotazovaní dostupné materiály. Obecně lze říci, že statistice vévodí dojezdově blízké národnosti, jako jsou Němci, Rakušané a Poláci. Své místo mají v žebříčku také velké turistické trhy, jako jsou Rusko, Velká Británie a Spojené státy americké. Detailnější statistiku najdete mezi jednotlivými odpověďmi.

  Lucie Poštolková

 Anketní otázky:

1. Které internetové rezervační systémy Vám přinášejí nejvíce klientů a jaké je procentuální zastoupení těchto portálů?

2. Jaké národnosti Vám přinášejí Vámi uvedené internetové rezervační systémy a v kolika procentech přibližně evidujete jednotlivé národnosti?

Lukáš KlakLukáš Klak

ředitel Imperial Hotel, Praha

1. Nejvíce klientů máme přes rezervační systémy Booking.com, Expedia, Lastminute a vlastní webové stránky. Největší je na trhu Booking.com následován Expedií. Tyto čtyři dávají dohromady skoro vše, co jde skrz on-line do hotelu přes rezervace.

2. Nic není dominantního, je to mix všeho možného s tím, že jsou určitě silně zastoupeny velké země z okolí/Evropy a v sezoně více i zámoří. Vždy se bavíme u všeho v řádu jednotek procent.

 

Radek JirkaRadek Jirka

Sales & Marketing Manager

BEST WESTERN Hotel Kinsky Garden****

1. Přes internetové rezervační systémy k nám klienti chodí nejčastěji přes Booking.com (13 %) a Hotelbeds (10 %).

2. Přes Booking.com evidujeme rezervace Britů, Američanů a Němců. Hotelbeds pak rádi využívají Španělé, Němci a Američané.

 

Jana PolákováJana Poláková

Director of Sales & Marketing

Hotel KINGS COURT | Hotel Terminus Prague

1. Hotel KINGS COURT má pět nejproduktivnějších OTA systémů: Booking, Expedia, HRS, Lastminute, Orbitz. Za Hotel Terminus Prague je pět nejproduktivnějších OTA systémů: Booking, Expedia, hotel.de, HRS, Orbitz. U obou hotelů uvádím dle abecedního pořadí, ne podle produkce jednotlivých partnerů. Jejich procentuální zastoupení bohužel nemohu poskytnout.

2. Hotel KINGS COURT za rok 2013 nejvíce využili: Američané, Britové, Francouzi, Němci a Rusové. Hotel Terminus Prague je nejvíce oblíben mezi destinacemi, jako jsou Itálie, Japonsko, Německo, Španělsko a Velká Británie. Obě pořadí jsou opět uvedena podle abecedy. Statistiku národností dle konkrétních OTAs bohužel neevidujeme.

 

Tomáš NesvornýTomáš Nesvorný

General Manager Hotel Leonardo, Praha

1. Pokud bychom porovnali zastoupení jednotlivých OTAs oproti celkové produkci tohoto segmentu v našem hotelu, tak největší zastoupení u nás mají zhruba 35 % Booking.com, 20 % Expedia, 15 % naše vlastní webové stránky, 10 % Orbitz.com, 8 % HotelBeds. Každý hotel je ale ve své podstatě specifický produkt a množství room nights, které je schopen vygenerovat přes ten nebo onen kanál, záleží na mnoha různých faktorech. Může to být třeba vlastní styl hotelu, aktivní práce s daným portálem, vizibilita hotelu na daném portále daná komisí, speciální nabídky nebo dymanic packaging až po to, jak atraktivní daný hotel může být pro samotnou cílovou skupinu OTA portálu.

2. Přes náš PMS bohužel nejsme schopni generovat přesnou národnostní statistiku pro jednotlivé marketové segmenty a ani jednotlivé portály většinou tyto reporty nenabízejí v rámci uchování svého know-how. Pro nás je to ale naprostý mix. Každý portál má také rozdílnou sílu v různých zemích, což je dáno ať už historií svého vzniku nebo třeba jen probíhající reklamní kampaní na svůj vlastní brand. Pokud toto zkombinujete s dalšími deseti faktory, tak tato čísla jsou de facto nepoměřitelná.

 

Lucie Mundilová, Hotel OlympiaLucie Mundilová

reservation manager

Hotel Olympia, Mariánské Lázně

1. Nejvíce klientů přes internetové rezervační systémy máme přes hotelový web (5,51% podíl na obsazenosti, rok 2013), E-climb-topkur.cz (2,97 %), marianske-lazne-hotely.cz (1,73 %), Booking.com (0,73 %), Hotel.cz (0,47 %), Lazenskehotely.cz (0,34 %), HRS (0,11 %).

Pro nás samotné je do budoucna nejdůležitějším prodejním nástrojem náš hotelový web (www.olympiahotel.eu), na kterém můžete díky neustálým optimalizacím vidět opravdu markantní nárůst, což nás samozřejmě velmi těší a věříme, že do budoucna bude toto číslo nadále stoupat.

Olympia Hotel je hotelem lázeňským, prodej přes rezervační portály tedy bereme pouze jako doplňkový. Naším hlavním produktem jsou léčebné a wellness pobyty, které není možno u některých rezervačních systémů vůbec nabízet (např. Venere, Booking.com, Hotel.de = portály nabízející pouze ubytování se snídaní).

2. Nejvyšší procento je německých klientů (cca 65 %), dále českých (cca 30 %) a nakonec ruských (cca 5 %). Národnosti podle rezervačních systémů evidujeme takto: hotelový web (Německo, ČR, Rusko), E-climb-topkur.cz (Německo, Rusko), marianske-lazne-hotely.cz (Německo, ČR), Booking.com (Německo, Rusko), Hotel.cz (ČR), Lazenskehotely.cz (ČR), HRS (Německo).

 

Michaela HoláMichaela Holá

Director of Sales & Marketing
Mamaison Hotels & Residences Prague

1. Nejvíce klientů nám přinášejí rezervační systémy Booking.com, Hotel.de, Lastminute.com a Expedia v návaznosti na konkrétní hotel či rezidenci. Přinášejí nám přibližně 40 % klientů s ohledem na sezonu.

2. Tyto portály zastupují zejména trhy jako UK, Německo, ale také US. Procentuální zastoupení oproti ostatním národnostem je přibližně 10 %.

 

Matúš PríkazskýMatúš Príkazský

director of sales Asten Hotels

1. V rámci portfolia společnosti Asten Hotels prodáváme naše kapacity také prostřednictvím OTAs. Ideální stav je, když si klient udělá rezervaci napřímo prostřednictvím on-line bookingu na našem webu AstenHotels.com. Nejvíce zastoupený onlinový portál je Booking.com, který má v segmentu OTA nadpoloviční objemy, dalším portálem je HRS, přinášející korporátní klientelu. Z ryze českých to jsou SPA.cz a Hotel.cz, přes které se nám daří prodávat pobytové balíčky. Další mezinárodní portály jako Expedia.com nebo Lastminute.com jsou v minoritě.

2. Vzhledem k regionálnímu rozmístění našich hotelů rezervují přes on-line portály v nadpoloviční většině klienti z České republiky. V regionu Krkonoše jsou silně zastoupeni klienti z Německa a Polska, v jihočeském regionu to jsou Rakušané a moravský hotel si on-line rezervují klienti ze Slovenska.

 

Ing. Veronika VelasováVeronika Velasová

Obchodní ředitel

Resort Svatá Kateřina

1. Nejvíce internetových rezervací činí Booking.com se 70 %. Následuje je HRS se 13 % a Hotel.de s 10 %. Neopominutelných pět procent máme z BookYogaRetreats 5 %.

2. Přes internetové rezervace k nám jezdí polovina klientů z České republiky. Přes internet se k nám rezervuje 16 % Němců, 8,6 % Rakušanů, 3,7 % Poláků a stejně tak i Britů. Z Itálie máme 2,5 %. Po jedné rezervaci evidujeme také Slovensko, Maďarsko, Rusko, Portugalsko, Lotyšsko, Litvu, Nizozemsko, Omán, USA, Izrael, Chorvatsko, Čínu, Austrálii. Celkově máme z České republiky 90 % klientů, dále 4,8 % Slovensko, 0,86 % Německo, 0,36 % Rakousko, 0,36 % Velká Británie, 0,35 % Rusko…

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *