Anketa: Je městská turistika v módě?

Jaro je ideální pro návštěvu měst, kam směřují skupiny i jednotlivci. Jak dokládá naše anketa, tímto segmentem CR se nezabývají pouze cestovní kanceláře.

Foto: CzechTourism

Foto: CzechTourism

„V současné době jsou krátkodobé pobyty ve městech České republiky velkým boomem,“ říká Mgr. Karin Vykydalová, vedoucí oddělení cestovního ruchu Magistrátu města Olomouc. Jestliže všichni potvrzují, že zájem o městskou turistiku je značný, je to samozřejmě podmíněno řadou okolností. Potěšitelné je jistě sdělení, že „turisté již se standardní kvalitou služeb počítají“, jak říká Mgr. Kristina Štěpánová z Magistrátu města Plzně, a to může mít i pozitivní vliv. Mění se často obsah městské turistiky a je zřejmé, že památkám a muzeím roste konkurence především v industriálních stavbách. Potvrzují to jak město Ostrava, tak Plzeň.

Památky ani muzea však netřeba zatracovat, pokud dokážou také přenést na turistu zážitek. Protože ten je dnes alfou a omegou přání turistů. V zahraničí se objevují dokonce i tematické cesty městem s ochutnávkami u vyhlášených obchodníků. „Posílit jedinečnost nabídky znamená také flexibilně reagovat na nové trendy u jednotlivých skupin,“ podotýká Ing. Tomáš Růžek z Oddělení regionálního rozvoje a cestovního ruchu Ústeckého KÚ. V naší anketě se objevil také názor, že ubývá skupinové turistiky a převládá individuální, jak hlásí Plzeň, který není tak překvapující, ale může být i určitou výzvou pro cestovní kanceláře, aby přišly s nějakou novou službou či nápadem.

Mezi nejlepšími formami propagace bodují „šeptanda“ a doporučení. Dokládá to i Dana Dobiášová z Magistrátu České Budějovice. Možná, že tomu nahrává i skutečnost, že slovo jak tištěné či internetové ztrácí na věrohodnosti a poučením to může být pro všechny formy propagace – méně frází, více konkrétnosti. O významu laskavosti a přívětivosti se hovoří hodně, nejen u nás. Jak toho dosáhnout? Výchovou či jiným žebříčkem hodnot? Poznámka týkající se role domácího prostředí je zajímavá, protože je pravdou, že tam, „kde se dobře žije domácím, bude se dobře žít i turistům“. Tuto zkušenost potvrzuje i vedoucí infocentra města Olomouc Jitka Lučanová. Navíc právě typické domácí prostředí může být vítaným zážitkem.

 

Je městská turistika v módě? A jak se vyvíjí, co je pro ni nejdůležitější, na to jsme se zeptali těch, kteří se cestovním ruchem zabývají na městských či krajských úřadech.

Foto:CzechTourism

Foto: CzechTourism

V současné době jsou krátkodobé pobyty ve městech České republiky velkým boomem. Město Olomouc na to reagovalo minulý rok novinkou – pobytovým balíčkem, který obsahoval víkendový pobyt v jednom ze čtyř olomouckých hotelů, doplněný dalšími službami. Byl zcela vyprodán. Proto jsme pro letošek připravili podobnou nabídku nazvanou Májová Olomouc. Pokud jde o propagaci města, využíváme různých marketingových nástrojů. Osvědčily se nám nedávno city lighty, rozmístěné v českých městech, na které reagovalo nejvíce zájemců.

Mgr. Karin Vykydalová, vedoucí oddělení cestovního ruchu Magistrátu města Olomouc

 

 

Foto:CzechTourism

Foto: CzechTourism

Konkurenční prostředí v Ostravě zvýšilo i kvalitu služeb a tím i poptávku. V porovnání let 2010a 2012 počet přenocování v Ostravě vzrostl téměř o 21 %, u zahraničních návštěvníků takřka o 40 %. Jestliže dříve znamenala městská turistika většinou jednodenní i půldenní výlety, pak novými nabídkami, jako jsou revitalizovaný areál Dolní Vítkovice či oblíbený festival ColoursofOstrava, si turisté svůj pobyt ve městě prodlužují. Pro úspěch městské turistiky v Ostravě nám také nahrává ostravská atmosféra vyplývající z rázovitých místních lidí a osobností. Ostrava se také stává významnou destinací pro MICE, což přináší nové podněty.

PhDr. Adéla Koudelová, pověřená vedením oddělení marketingu, investičních příležitostí a turismu Magistrátu města Ostravy

 

Foto: CzechTourism

Foto: CzechTourism

Návštěvníky zaujme to, co je pro naše město typické a originální, kvůli tomu přijedou právě k nám. V Českých Budějovicích je to například historické centrum s památkami, pivovarnictví, ale i gastronomie, splavněná Vltava, cyklostezky či krásná příroda v okolí… Na tom je třeba budovat image města a podle toho připravovat nabídku a produkty. Město může podpořit podnikatelské subjekty přes grantový program, ale samotná zpracovaná nabídka záleží na nich. Více k nám začaly jezdit rodiny s dětmi, zvyšuje se také zájem o kulturní akce a volnočasové aktivity. Domácí cestovní ruch rozhodně narůstá.

Dana Dobiášová, odd. cestovního ruchu Magistrátu města České Budějovice

 

Foto: CzechTourism

Foto: CzechTourism

Nutným aspektem rozvoje cestovního ruchu je i jasná struktura řízení na úrovni města. Zástupci rady, komise nebo informačního centra musejí být schopni spolupracovat a koordinovat aktivity se všemi subjekty v cestovním ruchu. Nejde jen o oblast divadel, památek či hotelů a restaurací, ale i o maloobchodníky, občanská sdružení, školy ap. Jako všude, i zde závisí hodně na osobních vztazích a vůli jednotlivých zástupců dotáhnout věci do zdárného konce. Nezbytné je také regionální propojení a spolupráce v širším měřítku, která přesahuje hranici města. Města musejí bojovat o každého návštěvníka. Jednou z cest je například dokázat odpovědět na nový trend u různých skupin návštěvníků nebo obnovit městské a regionální tradice.

Ing. Tomáš Růžek, Oddělení regionálního rozvoje a cestovního ruchu Ústeckého kraje

 

Foto: CzechTourism

Foto: CzechTourism

Pro úspěch městské turistiky v Liberci je důležitá kvalitní nabídka vstřícných služeb pro turisty včetně dostatečné nabídky výhodných balíčků, tj. nabídek s bonusy pro různé cílové skupiny (rodiny s dětmi, studenty, mládež, děti, seniory ap.). Turisté vyhledávají především produkty, které v ostatních městech nemají. Důležitý je také počet zpřístupněných památkových objektů, ale i dobré dopravní spojení k ním. Větší města to mají snadnější v tom, že mohou nabídnout větší výběr ubytovacích zařízení i některých služeb.

Bc. Zuzana Košková, vedoucí oddělení cestovního ruchu Statutárního města Liberec

 

 

Foto: CzechTourism

Foto: CzechTourism

Podle našich zkušeností nejen z Plzně se jednoznačně zvyšuje kvalita a profesionalita ze strany poskytovatelů služeb. Profesionální přístup si turisté zvykli považovat již za standard. Pokud jde o obsahovou nabídku, určitě ocení také nějaké překvapení, protože zážitková turistika táhne nejvíce. Poněkud na ústupu je skupinová turistika a naopak přibývají individuální turisté. Také kdysi masově navštěvované hrady a zámky ztrácejí ve srovnání se zájmem o industriální areály, polorozbořené stavby, dříve zakázaná území atd. Cesta s příchutí adrenalinu, turistika se sociálním podtextem, výměnné soukromé pobyty dojednané na webu, to jsou novinky, které se objevují i u nás. Prosazuje se také městská turistika a cestování za akcemi.

Mgr. Kristina Štěpánová, odbor prezentace a marketingu Magistrátu města Plzně

 

Foto: CzechTourism

Foto: CzechTourism

Městská turistika se svým způsobem stává fenoménem posledních let. Za nejdůležitější vedle kvality veškeré infrastruktury považuji ochotu poskytovat na recepcích hotelů a v informačních centrech informace o všech možnostech naplnění volného času ve městě. Ochotný a usměvavý personál udělá více než dokonalá akademická znalost cizích jazyků, i když je důležitá. Městské samosprávy by neměly podceňovat význam městských akcí a měly by je podporovat. Neměly by se bát podpořit jistý patriotismus a navázat na tradice, tak jak to například obdivujeme v anglosaských zemích. Ne nadarmo se říká, že turistům či návštěvníkům se líbí nejvíce tam, kde vidí, že jsou spokojeni místní lidé. Kde jdou služby a akce prvotně dělané pro místní.

Bc. Jitka Lučanová, vedoucí Informačního centra Olomouc

 

 

Anketu připravila Marta Jedličková

 

Enter the text or HTML code here

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..