Anketa: Evropská města a cestovní ruch

Prague City Tourism pozval do Prahy vrcholné zástupce marketingu evropských měst k podnětné debatě o často komplikovaném vztahu měst a cestovního ruchu.

Foto: Visit Berlin

Nora Dolanská
ředitelka Prague City Tourism

Proč se scházejí zrovna tato města a ne jiná?

Schází se zde skupina ředitelů turistických centrál měst, která hrají v Evropě první ligu, zkrátka crème de la crème. A tato města se rozhodla, že se budou potkávat nejméně jednou ročně a otevřeně prodiskutují věci, co je trápí. Je nás celkem deset, ale některá z měst tu tentokrát chybějí. Třeba Paříž, ti jsou velmi přínosní, ale tentokrát se jim to bohužel nehodilo, nebo Londýn, který dal jasně najevo, že dokud nebude vyřešen brexit, nemůže o ničem pořádně jednat.

A o čem především se mluvilo?

O turismu a hledání vztahu k vlastní komunitě. Ta města využívají lidé, kteří jsou tam jen chvilku, lidé, kteří jsou tam o něco déle, a lidé, co jsou tam pořád, tedy lidé, kteří tam žijí. To je třeba skloubit. Scházíme se už potřetí a ta setkání jsou velice přínosná. Jenom mám někdy pocit, že my v Praze řešíme věci, které oni řešili už před deseti lety.

 

Frans van der Avert
generální ředitel Amsterdam Marketing

Vaše město je známé jak svými muzei a galeriemi, tak tím, že je tam velká zábava, spousta barů… Co je pro vás z hlediska propagace nejdůležitější a za čím lidé většinou přijíždějí?

Nejdůležitější jsou kultura, architektura, design. Ten zbytek neřešíme, vůbec se o něm nezmiňujeme. Víme, že většina návštěvníků přijíždí za architekturou, muzei, kulturou a procházkami městem.

Jak řešit přelidnění centra města turisty, zvláště v sezoně?

Nápor turistů je samozřejmě značný. Řešíme už pár let problém, kterému říkáme město v rovnováze. Je to takový trojúhelník, jehož vrcholy jsou obyvatelé, podniky a návštěvníci. Jsme toho názoru, že všichni jsou velmi důležití, ale nejdůležitější jsou rezidenti, pak podniky a nakonec návštěvníci. A ty musíme rozložit na větší prostor. V Amsterdamu máme kampaň zaměřenou na okolí města. Je třeba si ovšem zároveň uvědomit, že lidi, kteří do města přijedou poprvé, okolí nezajímá. Chtějí vidět hlavní památky a místa v centru. Prvonávštěvníci nejsou tedy cílovou skupinou této kampaně. Polovina návštěvníků Amsterdamu jsou však Nizozemci, kteří sem přijíždějí třeba i desetkrát do roka. A těm můžete okolí města doporučit.

Jaké jsou atraktivity okolí Amsterdamu?

Metropolitní area má 3,5 milionu obyvatel. Jsou tu muzea, parky, obchody, zoo, instituce… U každé čtvrti ukazujeme její jedinečnou DNA, a tedy důvod pro návštěvu. V Amsterdamu je například nádherná pláž, vzdálená pouze asi 20 minut jízdy vlakem. Nebo jsou tu větrné mlýny. Město samotné nepropagujeme. Propagace je zastaralý koncept – říkat „přijeďte k nám“ už není udržitelné. Neutrácíme jediné euro na propagaci mimo Nizozemsko. Navádíme lidi, snažíme se je rozložit na větší území. Všechno musíme dělat udržitelným způsobem, jinak město pod náporem turistů zdegeneruje.

Jaká je nálada obyvatel Amsterdamu vůči turistům?

Pro obyvatele Amsterdamu není vždy lehké se s náporem turistů sžít. Ve městě jsme přijali kolem 60 či 70 opatření na řízení a regulaci rostoucího počtu turistů.

Jaké používáte marketingové nástroje?

Nejdůležitější jsou sociální sítě a vůbec digitální nástroje. Naše webová stránka má 20 milionů uživatelů, na sociálních sítích máme 1,5 milionu followerů.

 

Michael Otremba
výkonný ředitel Hamburg Marketing

Kdo jezdí do Hamburku a za čím?

Celých 75 % návštěvníků přijíždí do Hamburku z Německa, kdežto pouze 25 % z ciziny, a to hlavně ze sousedních států, jako jsou Dánsko, Rakousko nebo Velká Británie. Ačkoli je Hamburk druhé největší město Německa, není dosud příliš známý. Co se týče lákadel, je tu budova Labské filharmonie, která se může stát stejným symbolem jako opera v Sydney.

Připravili jste kampaň na podporu Hamburku?

Ano. Připravili jsme rozsáhlou kampaň u příležitosti otevření Labské filharmonie. Od 17. ledna budovu navštívilo přes 2 miliony lidí. Pro srovnání, nejnavštěvovanější německou památku, zámek Neuschwanstein, navštíví ročně 1,5 milionu lidí.

Jaká další lákadla má Hamburk?

Leží u vody, takže můžete sedět na pláži u piva nebo se plavit po vodě na řece přímo v centru. Hodně lidí jezdí do Hamburku na muzikály. Velkým lákadlem je přístav. Lidé se chodí dívat na lodě. Do Hamburku ročně přijede také 800 000 cestujících na lodích, většinou z blízkých zemí.

Jaký názor na turisty mají místní obyvatelé?

Za posledních deset let se počet přenocování zvýšil ze 4 milionů na víc než 13 milionů ročně. Počet jednodenních turistů je také obrovský. Postoj místních k turistům je pořád velmi kladný. Cestovní ruch má hospodářský přínos, přínos pro dopravní infrastrukturu, vliv na počet restaurací – v Hamburku máme víc než 4 tisíce restaurací. Město vydělává na turismu 6 miliard eur v tržbách a vytváří 100 000 pracovních míst. Diskuse se však vedou o masových akcích, kterých se někdy koná více v průběhu jednoho víkendu.

 

Dieter Dewulf
ředitel Visit Bruges

Jak se vypořádáváte s rostoucím počtem turistů?

Nejsme velké město, máme přibližně 120 tisíc obyvatel. Centrum města je rovněž malé, navíc zapsané na seznamu světového dědictví UNESCO, a žije v něm nějakých 20 tisíc lidí. V roce 2015 do města přijelo 7,8 milionu návštěvníků, a pokud se můžeme spolehnout na predikce WTO, které říkají, že do roku 2030 vzroste cestovní ruch o 65 %, tak to k nám přijede 13 milionů turistů. Takže ambicí města rozhodně není přilákat turistů ještě víc, ale hlavně udržet jeho funkci jako města, ve kterém se dá dobře žít. Ono město bez svých obyvatel by nebylo ani pro turisty přitažlivé, bylo by to takové muzeum pod širým nebem.

Přijali jste nějaká opatření k tomu, aby turisté domácí obyvatele z města zcela nevytlačili?

Na tom pracujeme už několik let. V roce 1996 bylo přijato opatření, které zabraňuje vzniku nových hotelů v centru města, v roce 2002 jsme zakázali v centru pronájem prázdninových bytů. Turistické autobusy nesmějí do centra, s tou výjimku, že mohou vyzvednout hosty v hotelu a odjet pryč.

Jak dlouho u vás turisté v průměru zůstávají?

Ne dlouho. Je to 1,67 noci. To znamená, že z těch 7,5 milionu 1,2 milionu přespí. Máme spoustu jednodenních návštěvníků, jezdí z Amsterdamu, Paříže, dokonce i z Londýna. Takže mezi polednem a třetí hodinou odpolední je u nás opravdu hodně lidí. Protože když jedou autobusem sem a zase zpátky, víc času jim na Bruggy nezbude.

 

Jordi William Carnes
výkonný ředitel Barcelona Turisme

Potýká se Barcelona s nadměrným počtem turistů v centru města?

Cestovní ruch byl dříve spojen s dovolenou v resortech. Tento koncept však příliš neladí s městy, která jsou především místem, kde žijí a pracují místní lidé. A do toho přijíždějí turisté. Problém to je zejména v městech, kde není moc veřejného prostoru, jako jsou Barcelona, Mnichov nebo Milán. Díky nesmírnému rozvoji mobility, zejména letecké dopravy, počet turistů přijíždějících do měst roste. Mobilita není dnes luxusní služba, je to samozřejmost. Města musejí řešit, jak zmírnit negativní dopady turismu.

Našli jste v Barceloně řešení?

Pracujeme na nich. Například se snažíme snížit hustotu autobusové dopravy nebo lépe řídit prodej vstupenek, aby se odstranily fronty. Dalším negativním jevem jsou nové platformy pro zprostředkování ubytování, například Airbnb. Tyto služby mění charakter bydlení, někdy k horšímu, například hlukem, případně vylidňováním domů, které se využívají jen na krátkodobé ubytování.

Spolupracujete s okolním regionem na tom, jak rozložit nápor turistů do oblastí mimo Barcelonu?

Ano, v roce 2009 jsme uzavřeli spolupráci s Katalánskem. Samotné naše město je opravdu malé. Když jdete v Barceloně na fotbal, tak stadion vlastně již neleží na území Barcelony! A ano, chceme, aby turisté navštěvovali i okolní oblasti, například hory, vinice, historické památky. Dvacet pět procent aktivit, které nabízíme na našem webu, lze provozovat mimo město.

 

Burkhard Kieker
CEO visitBerlin

Čelí centrum Berlína nadměrnému počtu turistů? Pokud ano, jak se s tímto problémem vypořádáváte a jaký mají místní obyvatelé postoj k turistům?

Počet zahraničních turistů ve městě již roky neustále roste, loni jsme zaznamenali 31 milionů přenocování a turismus živí více než 240 500 obyvatel města. A tak je kromě našich marketingových aktivit směrem do zahraničí čím dál tím důležitější práce visitBerlin na domácím trhu. Naším úkolem je zajistit, aby byl i při rostoucích počtech návštěvníků rozvoj turismu ve městě udržitelný a aby byla setkávání Berlíňanů s návštěvníky a naopak příjemná. Společně se senátním výborem pro ekonomiku, energii a veřejné podniky nyní pracujeme na nové koncepci rozvoje turismu, která by toto měla zajistit. Měla by být spuštěna na jaře 2018.

Které turistické cíle jsou ve vašem městě pro zahraniční návštěvníky nejpřitažlivější a která část Berlína je u nich oblíbenější, ta bývalá západní, nebo východní?

Dříve rozdělené město nyní roste opět společně a to přineslo dynamiku, kterou cítí jak domácí, tak návštěvníci. Hlavní turistické atrakce jsou rozprostřeny po celém městě, mezi dřívějším západem a východem v tomto není rozdíl. Velmi navštěvované je muzeum Checkpoint Charlie na místě, kde byl nejznámější přechod rozděleného Berlína. Ze zdi, která dříve město rozdělovala, už zbyly jenom malé části, ale i ty jsou mezi turisty velice populární. A samozřejmě Památník holocaustu nedaleko Brandenburské brány.

 

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *