Alexandr Pavlov: Hlavní cíl není vydělat, ale stále zkvalitňovat služby

Alexandr Pavlov úspěšně podniká v cestovním ruchu více než dvacet let. Založil cestovní kancelář Alexandria, která se zaměřuje na dovolenou rodin s dětmi a je průkopníkem plnohodnotných českých animačních programů.

Alexandr Pavlov Foto: Archiv pana Pavlova

Alexandr Pavlov Foto: Archiv pana Pavlova

Jak jste se dostal k cestovnímu ruchu?

Asi jako každý jiný jsem jezdil na dovolenou. Když jsem v roce 1989 dokončil vysokou školu, rozhlížel se, co budu dělat, tak mi přišlo jednoduché a snadné založit si cestovní kancelář a začít vozit lidi na dovolenou. Byla to samozřejmě naivní představa. Ale nějakým způsobem odrážela euforii a situaci, která panovala v roce 1990, kdy se změnil systém. Od půlky roku 1990 jsem byl na volné noze a už jsem si to připravoval. Od roku 1991 jsem podnikal. Nezapírám, že jsem se zaobíral různými obchody a cestovní kancelář byla zpočátku spíš podružná záležitost, která se pak léta rozvíjela právě na úkor obchodní činnosti. CK převážila v roce 1996 a další rok už byla jednoznačně na prvním místě. A roku 1998 jsme se přestali zabývat jakýmikoliv jinými aktivitami kromě cestovního ruchu.

Můžete trochu přiblížit, o jaké obchodní aktivity se jednalo?

S partnery jsme měli velkoobchod a obchodovali jsme s různým plastovým zbožím, od hraček až po plastové kelímky. Ale je to hluboká minulost. Je to tak strašně dávno, že ani já sám si na to skoro nepamatuju.

A kam jste pořádal první zájezd?

Do Bulharska. My jsme v uvozovkách tenkrát udělali tu chybu, že jsme se rozhodli dělat zájezdy do Bulharska. Řekli jsme si, že to tam lidi znají a budou tam jezdit, ale to samozřejmě nebyla tak úplně pravda. Před rokem 89 to byla jediná země, kam se dalo jezdit za teplým mořem bez omezení. České podniky tam měly nasmlouvané stany v kempech, apartmány a podobně. Tyto smlouvy dobíhaly shodou okolností rokem 90. Následující rok nastal útlum a úprk do západní Evropy, kterou lidi dříve poznat nemohli, a tak ji chtěli poznávat nyní.

Shodou okolností se nám ale na léto 1991 podařilo udělat významný kontrakt na podnikovou rekreaci s ČSA. Což bylo celkem příjemné a spolupráce pokračovala dalších 12 let. Dneska už je nedělají. Pak jsme od roku 1995/6 postupně přidávali další destinace, jako jsou Řecko, Chorvatsko a další.

Kdy jste se pustili do rodinných programů?

Někdy v roce 1998 až 1999 jsme začali měnit strukturu našich ubytovacích kapacit směrem na rodiny s dětmi. Tuším někdy kolem roku 2005 jsme jako jedni z prvních v ČR začali s animačními programy. Nevím o tom, že by byl někdo před námi. Nebyl u nás žádný odborník, nikdo tady s tím ještě nepracoval. Tak jsme zkoušeli, jak by to mělo vypadat, jak by se to mělo chovat. Zdůrazňuji, že to už nebyl žádný babysitting, který jsme měli výrazně dřív. Cestovní kanceláře ho často berou jako animační program a prezentují to tak. Ale animační program pro děti vypadá tak, že tam máte kvalitního animátora, který pro děti vytváří nějaké aktivity, a ne, že je jen hlídá.

Začínali jsme se zdokonalovat a první větší akci jsme udělali v Primorsku, kde jsme otevřeli dětský klub s animacemi v češtině. Hned další rok jsme přidali české animace pro dospělé. A zase si troufám tvrdit, že jsme byli v České republice první.

Kde jste se inspirovali?

Všichni se k tomu stavěli s despektem, protože je viděli u Němců, Francouzů nebo Italů. Ono to v německé podobě samozřejmě vypadá trošku jinak. Na druhou stranu máme k německé povaze blízko, blíž, než si možná myslíme. Vyzkoušeli jsme to, co jsme si mysleli, že by mohlo v praxi fungovat, a ono to opravdu zafungovalo. Vymýšleli jsme animace pro dospělé v českém stylu. Už od začátku jsme začali spolupracovat s lidmi, kteří se v tom vyznají – mix lidí se zkušenostmi z různých oborů. Není to o tom, že si s sebou vezmete táborového vedoucího a on vám udělá program. Je to trochu jiné. A to už zabíháme do našeho know-how a to bych si nechal pro sebe. Tuto cestu si musí každý projít sám.

Animacím jsme věnovali hodně času a úsilí, abychom to dali dohromady v podobě, ve které to je. Musím říci, že to funguje výborně. Očekávali jsme, že to začnou české cestovní kanceláře kopírovat. Ale překvapilo nás, že se naši konkurenti touto cestou nevydali. Sice prezentují české animační programy, ale u nich žádné takové neexistují. Vlastně Alexandria je pořád jediná CK, která má plnohodnotný český program pro děti i dospělé. Protože drtivá většina CK, která nabízí animační programy, to dělá tak, že dodá jednoho člověka do animačního mezinárodního týmu. A to nemá s tím, co děláme my, nic společného. Působíme i v hotelech s mezinárodními animátory, ale paralelně s nimi zde působí také náš kompletní český tým.

Proč jste zůstali Bulharsku věrní?

Zůstali jsme, protože jsme měli klientelu. Nebyl důvod odcházet. Naopak jsme postupně přidávali další destinace.

Jak si stojí Bulharsko teď?

Určitě to je stabilní destinace, kam ročně odjede necelých 100 000 lidí z České republiky, oficiální statistiky mluví o 220 000 lidech, ale to je nesmysl. Reálný počet lidí, který tam skutečně odletí na dovolenou, je okolo 90 000 až 100 000 lidí ročně. Navíc tam čím dál víc lidí jezdí autem, protože je téměř celá cesta, kromě krátkého úseku, spojena dálnicí. Náš podíl na výjezdu Čechů do Bulharska je okolo 30 %.

Bulharsko má výhodu v tom, že je tam levná letenka. Levnější než na Kypr nebo do Antalye a služby jsou tam srovnatelné. Není tam draho a lidi se tam domluví. Je tam velmi moderní hotelová síť, která vznikla kolem roku 2000 a později.

Vy máte ale v Bulharsku navíc i hotelové zázemí, že?

Začali jsme v Bulharsku budovat vlastní hotelovou síť, protože tam vozíme nejvíc turistů. Z toho logicky vyplynulo, že něco vybudujeme. Do Řecka vozíme taky velké množství turistů, ale řecké pobřeží je daleko rozdrobenější. Bulharsko je kompaktní, pobřeží je dlouhé jen cca 380 km, což je stejné, jako když projedete jednu stranu Kréty a kus druhé. K myšlence pořídit si hotel nás přivedla právě ta kompaktnost oblasti. Pořídili jsme si jeden hotel. Zjistili jsme, že to funguje, a přidali další dva hotely. V současné chvíli se také více zaměřujeme na hotelový management. Teď hotely vlastníme i managujeme a to se bude postupně rozrůstat. Hlavní cíl tedy není vydělat, ale zkvalitnit služby, aby se hosté cítili dobře. Máte-li svůj hotel, máte kvalitu poskytovaných služeb pod absolutní kontrolou. A to je největší rozdíl mezi hotelem vlastněným cestovní kanceláří a hotelem s jiným majitelem, se kterým má ck „pouze“ smluvní vztah.

Co si mám představit pod tím, že se zaobíráte hotelovým managementem?

Alexandria je součástí holdingu Alexandria Group. Majitelem CK Alexandria je akciová společnost Alexandria Group, která vlastní podíly v celé řadě společností. A v Alexandria Group jsou i společnosti, které se zaměřují na hotelový management – pronajmou si hotel a dodávají do něj personál i veškeré služby. Máme také realitní společnost Alexandria Real, která se zaobírá prodejem nemovitostí u moře nebo na horách, prostě v zahraničí.

Kam jezdíte na dovolenou vy?

Moc na dovolenou nejezdím, ale v poslední době mě baví cestovat po vlastní ose Evropou. Byl jsem teď dvakrát ve Francii a byl jsem naprosto spokojený. Na jaře jsem byl na tematicky zaměřené dovolené údolím Rhôny. Jednak je tam krásně a jednak je to významná vinařská oblast.

Co vás nabíjí v cestovním ruchu?

Moje práce mě baví. Kdyby mě nebavila, tak bych ji nemohl dělat. Je to neuvěřitelně různorodé, pestré.

Jaké máte vize a plány do budoucna…

To je jednoduché. Dál si budeme pořizovat hotely, což je poměrně náročná věc a je to běh na dlouhou trať. V této oblasti máme velké plány. A samozřejmě uvidíme dál do budoucna, jak budeme rozšiřovat naše další aktivity mimo Českou republiku.

A spousta výzev na nás čeká i v rámci činnosti naší ck na českém trhu. Ten se neustále mění a vyvíjí. Je to každý rok jiné a lidi se chovají jinak. Působí tady mnoho vlivů. Když připravujete program, tak nikdy nemůžete odhadnout detaily do všech důsledků. Vždycky se objeví něco nového, co vás překvapí.

Alexandr Pavlov Foto: Archiv pana Pavlova

Alexandr Pavlov Foto: Archiv pana Pavlova

Co vás třeba letos překvapilo?

Chování turistů. Zákazníci výrazně měnili chování oproti obvyklým zkušenostem. Začali mnohem dříve kupovat zájezdy. Nevím, jestli za to můžou média, nejsem si jistý. Podle mého názoru se hlavně lidi báli, že se koruna může ještě víc znehodnotit a tím se zvýší cena zájezdů. Možná také rodinám s dětmi svitlo, že rodinné pokoje jsou rozebrané dřív než ty normální. Má-li rodina dvě děti, tak je velký rozdíl, je-li ubytována v jednom pokoji s dvěma přistýlkami, nebo ve dvou dvoulůžkových pokojích, které jsou oba za plnou cenu.

A co současné nároky klientů?

Nároky klientů v posledních letech rostou. Roste poptávka po hotelích vyšší kategorie co nejblíž u pláže, ovšem za co nejlevnější peníze. To je zřejmě charakteristický rys toho, že jsme si pořád ještě nezvykli na to, že něco kvalitního stojí víc peněz. Neplatí to absolutně. Ale část lidí stále odmítá akceptovat, že kvalitnější zboží a služby stojí víc. A to platí i v cestovním ruchu.

Souvisí to s tím, že zákonodárci pořád řeší ochranu klientů, turistů v zahraničí. A z lidí se stává stádo ovcí…

Teď jste uhodila hřebíček na hlavičku. To je velký problém, který tady budeme mít brzo všichni. Tato přílišná regulace trhu znamená, že vychováváte z lidí nemyslící a nezodpovědné osoby, jejichž chování pak deformuje trh.

I nový OZ nepřirozeným způsobem deformuje trh a chování zákazníků. Část lidí se snaží zneužít nových možností a získat neoprávněnou výhodu na úkor cestovních kanceláří. Stává se, že tato regulace dělá z některých normálních lidí v zásadě podvodníky, kteří si vymýšlejí chyby a problémy. A přitom dobře vědí, že tyto problémy neexistují nebo že je ck ani její partneři nezpůsobili.

A další věcí je absolutní garance toho, že pokud dáte peníze za zájezd, dostanete je zpátky, i když CK zkrachuje. Tím se devalvuje práce seriózních CK, které si budují dlouhodobé renomé. Protože každý, kdo se rozhodne vstoupit na trh a začne nabízet zájezd za nesmyslnou cenu, na sebe strhne určitou část lidí. Doopravdy nevím, proč má člověk dostat zpátky své peníze, když jde a koupí si zájezd od „no name“ cestovky, který je o tři čtyři tisíce levnější, než je nejnižší cena na trhu. A tato jím vybraná cestovka pak samozřejmě zkrachuje… Tady evidentně je něco špatně. Nevím, proč si někdo může myslet, že nově vzniklá cestovní kancelář je schopná nakoupit služby výhodněji než renomovaná CK, která na trhu působí léta.

Dneska nemáte ani jistotu, když máte peníze v bance. Máte sice pojištěný vklad, ale jen do určité výše. Ale v cestovním ruchu vám musejí pojišťovny proplatit 100 %. Ve finále to povede k tomu, že se zdraží pojistné a poctiví lidi a poctivé CK budou platit za všechny podvodníky. Vždyť k založení CK stačí jednoduchý soubor dokumentů. Kdyby ale nebylo povinné pojištění, tak si lidi budou dávat pozor, kterou kancelář zvolí. Nemusejí si vybrat jen mezi velkými, mohou jet i s malou CK, zaměřující se na jeden konkrétní segment, ale fungující perfektně. Není potřeba takovou CK nijak podceňovat. Není to o velikosti, ale o kvalitě. Kvalita a dlouhodobé renomé by měly být při výběru dovolené rozhodujícím kritériem.
[box]
Ing. Alexandr Pavlov se narodil roku 1964. Vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze. Mezi jeho koníčky patří práce, sportovní střelba, historická literatura a víno. Má tři děti.
[/box]

 

Enter the text or HTML code here

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..