KAREL ZELENÝ: Alchymista připravující slivovici

Zkrácený citát z filmu Císařův pekař a pekařův císař (pro neznalé vysvětlení na konci): „Jamalalicha? Jamalalicha. Jamalalicha, i paprťála, …, patláma, patláma a… žbrluch!“

Nápad sloučit různé agentury CzechTrade, CzechInvest a CzechTourism do jedné není nový. V minulosti se objevoval názor, že nejlépe by všem bylo pod MZV, potom pod MPO, potom CzT měl patřit pod MK, „protože památky přece!“. No a teď tu máme opět MPO.

Z mého pohledu vůbec není špatně mít tyto agentury pod křídly MPO, jelikož se jedná o agentury na podporu průmyslu a obchodu. Přičemž je jedno, zda se jedná o průmysl cestovního ruchu nebo sklářství. Určitě také není špatně uvažovat o částečném snížení nákladů formou sestěhování do jedné budovy a sdílet část zařízení. Potažmo sloučit ty části, kde toto nebude mít vliv na strategické řízení (namátkou odbor právní, finanční – sice účetních nebude méně, ale finanční ředitel může být pouze jeden, nebo odbor správy budov, apod.). Ale opravdu má mít agentura podporující vývoz českého zboží stejné marketingové oddělení či zaměření jako agentura primárně podporující příjezdový cestovní ruch? Může jeden ředitel stejně dobře chápat úplně rozdílné potřeby tří různých agentur/zaměření? Můžou lidé z různě zaměřených agentur nacházet společná řešení bez konfliktů? Kdo bude určovat, jakou část rozpočtu získá ten který odbor ve sloučené agentuře? Kdo bude určovat priority? Je důležitější vývoz radiolokátorů nebo příjmy plynoucí z návštěvnosti hradů a zámků?

Přijde mi, že cestovní ruch v ČR vůbec nemá dlouhodobě zastání odpovídající jeho důležitosti v národním hospodářství. A že je brán jako hra „skořápky“ – cestovní ruch jako celek je onou kuličkou a různá ministerstva pomyslnými skořápkami – na začátku ukážeme kuličku, schováme, zamícháme skořápky a… „hledej šmudlo, kde je kulička teď?“. A kdo si na kuličku vsadí, tak nikdy nemůže vyhrát…i když s větší či menší pravidelností se mění ten, kdo skořápky míchá.

Přitom není vůbec potřeba vynalézat znovu kolo a jít cestou neprobádanou, stačí se inspirovat v blízkém zahraničí. Několik let jsem byl součástí Německé turistické centrály a osobně věřím tomu, že koncept „Public Private Partnership“ je ideální volbou pro národní turistické centrály (velmi podobně je nastavena i Österreich Werbung, jež je pro mnohé etalonem úspěšné národní centrály). Ministerstvo, pod které cestovní ruch spadá, i nadále finančně podporuje centrálu – zejména na úrovni nadnárodní / strategické, ale zároveň umožní spolufinancování soukromým sektorem (v Německu ten poměr byl zhruba 70:30), což se děje zejména na úrovni regionální. V praxi tedy stát určuje a přispívá na dlouhodobé cíle (propagace) a je garantem dlouhodobě udržitelné strategie v rámci níž probíhá navazující regionální spolupráce (např. turistické kanceláře krajů/měst/obcí s místními podnikateli). Tento systém však stojí na určité nezávislosti národní centrály, z hlediska právní formy, na ministerstvu. Neboli příspěvková organizace nikdy nebude mít tak volné ruce ke kýžené spolupráci s podnikatelskými subjekty v cestovním ruchu, jako může mít (namátkou) zapsaný spolek, jehož členy bude jak ministerstvo, tak i podnikatelské subjekty. Tedy hypotéza, že sloučená agentura (ovšem stále ve formě příspěvkové organizace) bude mnohem lépe reagovat na potřeby zástupců jednotlivých průmyslových odvětví, je z mého pohledu chybná. Myslím si, že projekt na bázi PPP by cestovnímu ruchu v ČR prospěl mnohem více. A v neposlední řadě má tento systém ještě další výhodu – podnikatelské subjekty si vždy budou hlídat vlastní investice a lze tak zamezit i plýtvání veřejnými prostředky.

Ve filmu císař chtěl zlato, ale alchymista místo toho vypálil slivovici. Tak doufám, že ať už bude výsledný produkt v tomto případě jakýkoliv, bude dostatečně kvalitní na to, aby z něj ve výsledku nebolela hlava.

Karel Zelený

Další komentář na téma sloučení exportních agentur si přečtěte ZDE.

 

Autor Karel Zelený (Články)


Enter the text or HTML code here

Jeden komentář

  1. Pingback: JAROMÍR POLÁŠEK: Jako sloučit Kostelecké uzeniny s Čapím hnízdem a Lovochemií | TTG - vše o cestovním ruchu

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..