Airbnb slaví desáté narozeniny: jak se z matrací na zemi stal obr cestovního ruchu

Na začátku byly nafukovací matrace a snídaně. Postupem se však firma Airbnb ze startupu proměnila v miliardový turistický koncern a stala se největším konkurentem hotelů. Airbnb slaví letos deset let existence, ovšem zároveň řeší nové problémy, především snahy o regulaci.

Na Airbnb je nyní registrováno kolem pěti milionů nabídek ubytování. Foto: Airbnb

„Zapomeňte na hotely“, hlásal Airbnb sebevědomě už na svém počátku před deseti lety. Nikdo moc tehdy ještě netušil, jak výrazně Airbnb promění celé odvětví cestovního ruchu a jak silným konkurentem tradičních ubytovacích zařízení se stane. Firma založená v San Francisku však rychle vyrostla a stala se jedním z nejhodnotnějších startupů. Investoři do Airbnb vložili již kolem 31 miliard USD. Generální ředitel a spoluzakladatel Brian Chesky koncem května uvedl, že firma bude v příštím roce připravena uvést své akcie na burzu. Dodal však, že není jisté, zda takovýto krok skutečně učiní.

V České republice poskytuje ubytování přes Airbnb kolem 11 000 lidí. V Praze je nabízených pokojů a bytů nejvíce, kolem 3000, například v Plzni je jich však zatím jen 166. Počet hostů ubytovaných v Česku prostřednictvím aplikace Airbnb loni meziročně vzrostl o 52 % na 1,02 milionu. Nejvíce návštěvníků přijelo z Německa a USA, průměrně zde přespali 3,3 noci. Mimo Prahu je největší zájem o jižní Moravu a Slezsko.

Airbnb ve velkých evropských městech pokračuje v rychlém růstu navzdory snahám místních úřadů o její omezení pomocí nových regulačních opatření. Turistům přináší služba levnější alternativu k ubytování v hotelu a pronajímatelům finanční příjem. Na službu si však čím dál častěji stěžují lidé žijící v blízkosti pronajímaných nemovitostí. Podobně jako další služby v oblasti takzvané sdílené ekonomiky je navíc pronájem přes Airbnb často spojován s porušováním předpisů a neplacením daní. Airbnb čelí rovněž kritice, že tlačí vzhůru ceny nemovitostí.

Všechno to začalo nápadem zakladatelů firmy, kterými jsou Brian Chesky (36 let) a Joe Gebbia (37 let): když jim scházeli peníze na nájem bytu, který v San Francisku obývali, položili do obýváku na zem tři nafukovaní matrace a účastníkům jedné konference o designu pronajímali místo k přespání. V ceně byla zahrnuta snídaně. Z toho vznikl název, s nímž firma 11. srpna 2008 zahájila činnost: „Air bed and breakfast“, později zkrácený na Airbnb.

Zpočátku Chesky, Gebbia a třetí zakladatel, Nathan Blecharczyk, chtěli vytvořit platformu pro vyhledávání spolubydlení. Po čtyřměsíční práci však zjistili, že taková služba už existuje. A tak se dostalo na Airbnb. Jak sám Chesky pobaveně komentuje: „Nejhorší nápad, který kdy zafungoval.“

V současnosti je jejím prostřednictvím nabízeno kolem 5 milionů ubytování ve zhruba 81 000 městech ve 191 zemích. Jen pro srovnání: největší hotelová skupina světa Marriott, do níž patří kolem 30 hotelových značek, ke konci roku 2017 nabízela kolem 1,3 milionu pokojů. Pro hotely se společnost Airbnb proměnila z drobné nepříjemnosti ve vážného a nebezpečného konkurenta. Se službou „Trips“, která zprostředkovává výlety, akce a další zážitky, konkuruje Airbnb navíc i cestovním kancelářím.

A daří se i finančně. v roce 2017 firma poprvé dosáhla ročního zisku. Zisk před zdaněním, úroky a odpisy (EBITDA) Airbnb za rok loňský rok činil přibližně 100 milionů USD. Počet rezervací vzrostl o 150 % a obrat přesáhl 3,5 miliardy USD.

Podle údajů poradenské společnosti Colliers International je evropskou jedničkou v pronájmech přes Airbnb britské hlavní město Londýn, kde se loni prostřednictvím této služby uskutečnilo 6,7 milionu přenocování. To představuje meziroční nárůst o 45 procent. Airbnb přitom v roce 2016 omezila pronájem nemovitosti v Londýně na maximálně 90 nocí za rok, aby tak vyhověla novým zákonům.

K podobným omezením dochází rovněž v dalších velkých evropských městech, například v Berlíně, Paříži a Amsterodamu. Také tam však počet přenocování prostřednictvím Airbnb v loňském roce podle údajů firmy Colliers výrazně rostl. „Tyto údaje sice nemohou jasně určit, zda pronajímatelé pravidla dodržují, ale ukazují, že žádné z těchto měst nedokázalo růst Airbnb omezit,“ uvedl Damian Harrington ze společnosti Colliers.

Místní samosprávy jsou tak nuceny na rozvoj služeb typu Airbnb reagovat a hledat správný recept na jejich regulaci. Svůj postup vůči těmto službám v posledních letech přitvrzuje například radnice v nizozemském Amsterdamu. Nyní může tamní majitel pronajmout svůj byt či dům nejvýše čtyřem lidem současně a to maximálně na 60 dní. Od ledna příštího roku se tato doba ještě o polovinu zkracuje. Cílem je podle radnice zajistit, aby město zůstalo dobrým místem pro trvalý život.

Služba Airbnb se již dostala také do hledáčku Evropské komise. Ta minulý měsíc rozhodla, že služba porušuje spotřebitelská pravidla Evropské unie, a poskytla jí čas do konce srpna, aby navrhla potřebné úpravy. Airbnb by měla například změnit způsob informování o cenách tak, aby zákazníci už při prvním vyhledávání viděli konečnou cenu, včetně všech poplatků a podobně.

Petr Bílek, ČTK

 

 

Autor Petr Bílek (Články)


Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.