AČCKA uskutečnila evropský průzkum k zákazu provozu letadel Boeing MAX 737-8 a 737-9

Většina evropských trhů nepotvrzuje zásadnější dopady na přepravní kapacity a realizaci zájezdů.

Foto: Boeing

Nedávné rozhodnutí Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) ze dne 12. března 2019 zakazující provoz letadel typu BOEING MAX 737-8 a 737-9 v rámci členských států Evropské unie představuje potenciální riziko pro činnost českých i evropských cestovních kanceláří z pohledu zajištění dostatečného množství přepravních kapacit potřebných k realizaci zájezdů. S cílem vyhodnotit dopady na jednotlivé trhy uskutečnila AČCKA dotazníkové šetření mezi partnerskými národními asociacemi CK/CA sdruženými pod hlavičkou evropské profesní asociace ECTAA. Korespondenčního průzkumu se téměř měsíc po vydání rozhodnutí účastnilo 15 členských asociací včetně AČCKA.

Výrazně početnější skupinu šetření tvořily státy, které pozastavení provozu letounů typu MAX 737-8 a 737-9 neoznačily za zásadní problém pro cestovní kanceláře a jejich zákazníky. Téměř žádný dopad na nabídku, prodej a realizaci zájezdů předpokládají Portugalsko, Nizozemsko, Irsko, Itálie, Švédsko či Dánsko. V řadě případů je důvodem minimální zastoupení zakázaných letadel ve flotilách operujících leteckých dopravců (např. Portugalsko) často v kombinaci s pronájmem vyhovujících typů letadel od jiných leteckých společností (Dánsko, Itálie, Německo). Dostatek přepravních kapacit bez nutnosti modifikace smluv či rušení kontraktů v průzkumu uvádí také Německo. Tamní asociace DRV odkázala na vlastní interní komunikaci s členskou základnou, která v souhrnu sdělila, že v rámci zajišťování letecké přepravy povětšinou nevyužívá zakázané typy letounů, a neočekává tak případné negativní dopady. Jednotícím pojítkem těchto trhů je oproti České republice také podstatně širší rozmanitost trhu letecké dopravy s vyšším počtem konkurenčních aerolinií, což za nastalých okolností pozitivně přispívá k celkově lepší absorpci výpadku kapacit na daných trzích. Spíše v rovině právního názoru pak reagovala tuniská asociace, která sama úbytek kapacit jako problém nevnímá, ale zaráží se nad skutečností, že zákaz provozu konkrétních typů letadel by obecně mohl být přenášen/paušalizován i na lety operované na povolených typech letounů.

Jako citelnější problém je omezení provozu letadel B737 MAX naopak vnímáno ve Francii, kde jsou pořadatelé zájezdů ze strany leteckých společností již v těchto dnech leckdy vystaveni úpravám smluvních závazků nebo jejich vypovězení. O to více obav vyvstává do nadcházejících týdnů směrem k vrcholné letní sezoně. Přepravní kapacity pro léto 2019 byly plánovány s perspektivou dalšího růstu poptávky, což je nyní v kontrastu s jejich náhlým úbytkem. Kromě uzemnění letounů BOEING MAX 737-8 a 737-9 je na vině také dosud ne zcela zacelený výpadek kapacit v důsledku dvou posledních úpadků leteckých společností Germania (Německo) a WOW Air (Island). Možný nedostatek dodatečných volných kapacit charterové dopravy pro prázdninové období navíc zakládá předpoklad nepotěšivého růstu cen přepravy a dalších souvisejících nákladů, které by pro řadu CK mohly být rizikem. Náhlý propad se doposud dařilo vcelku úspěšně eliminovat díky spolupráci dotčených CK v rámci sdílených letů. Bohužel, s blížící se sezonou bude manévrovací prostor stále omezenější.

Z české perspektivy se situace jeví jako nejpodobnější právě současné francouzské zkušenosti, ovšem s ohledem na zdejší minimální konkurenční prostředí na poli charterové letecké dopravy je proti ostatním evropským zemím o to více křehká a komplikovaná. Výsledkem je nejistota pro cestovní kanceláře s možným dopadem na spotřebitele.

AČCKA situaci věnuje značnou pozornost a téma zákazu provozu letounů bude hlavním bodem agendy na nejbližším zasedání Výboru ECTAA pro touroperátory, které je předběžně plánováno na začátek června.

Ing. Tereza Picková, výkonná ředitelka AČCKA

 

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.